QUÈ PODEU FER AVUI... A CASA

Visita virtual a la Casa Monet a Giverny i el Museo Van Gogh d'Amsterdam

Podem recórrer 'online' totes les habitacions de la vivenda del pintor impressionista

La galeria holandesa ens permet repassar l'obra de l'artista cronològicament

Visita virtual a la Casa Monet a Giverny i el Museo Van Gogh d'Amsterdam
Es llegeix en minuts

El món de la pintura intenta en els últims anys acostar els artistes al gran públic per mitjà d’exposicions immersives plenes d’al·licients i espectacularitat. Dues de les que recentment han passat per Barcelona han sigut la dedicada a Claude Monet al nou Centre D’Arts Digital Ideal o Meet Van Gogh, que han acollit milers de visitants atrets per la bellesa de les seves obres. Ara no podem disfrutar-les, però sí que podem fer un tomb per la vida i obra d’aquests pintors gràcies a les visites virtuals que ens permeten fer tant de la Casa de Monet com del Museu de Van Gogh a Amsterdam.

Una imatge històrica, Monet a casa seva. / FONDATION CLAUDE MONET GIVERNY

Començarem per viatjar fins a la residència de Monet a Giverny. Ens rep la façana amb els seus característics bancs i escales verdes en un jardí ple de flors. Una fletxa ens indica que hem de dirigir-nos a la porta i endinsar-nos a la vivenda. Movent el ratolí podem veure tots els detalls. Al vestíbul, a l’esquerra hi ha un mirall. Tenim tres opcions per seguir, però ens indiquen que, per seguir la visita, és millor començar anant a l’esquerra, on es troba el petit Saló Blau i la col·lecció d’il·lustracions japoneses. Un armari amb llibres i un gran rellotge de pèndol completen l’estada.

El Saló Blau té il·lustracions japoneses. FONDATION CLAUDE MONET GIVERNY / /

Habitacions de diversos colors

La següent peça és el mercat (L’epicerie), és un espai central en el qual es mostren diversos quadros sobre el comerç entre Orient i Occident. Unes espècies a l’armari permeten evocar diverses aromes com si fossin els colors d’una paleta. Baixant unes petites escales arribarem al saló-taller, on s’exposen moltes obres de l’artista, la majoria sense ni tan sols estar emmarcades. Cada una representa una etapa de la seva vida, una habitació acollidora i molt artística.

El saló-taller, mostra part de la seva obra. FONDATION CLAUDE MONET GIVERNY / /

Tornem cap enrere i pugem les escales fins a la primera planta per arribar a l’habitació del pintor, el dormitori on va viure i va morir. Està decorada amb molts quadros impressionistes, però cap és seu, tots pertanyen a joves artistes d’aquest corrent pictòric. Al costat trobarem un elegant lavabo ple de grans obres entre les quals destaquen els bodegons.

Aspecte del dormitori de Claude Monet. FONDATION CLAUDE MONET GIVERNY / /

Les sales femenines i el menjador

A continuació es troba el lavabo d’Alice Hoschedé, la seva dona, amb una decoració senzilla i dibuixos japonesos. L’habitació d’Alice està comunicada amb el lavabo i també destaca per la seva simplicitat i els seus motius florals i tots els marcs de portes i finestres de color blau cel. Més endavant trobarem l’habitació de Blanche Hoschedé, una pintora que va ser fillastra, nora i deixebla de Monet. Les flors apareixen per tots els racons de l’habitació.

L’habitació de Blanche, plena de motius florals. FONDATION CLAUDE MONET GIVERNY / /

Tornem al vestíbul principal per dirigir-nos ara al menjador, tot pintat de groc. Allà descobrim que els seus plats favorits eren els espàrrecs, l’ànec rostit, les becades, les perdius i les amanides i expliquen que l’artista acostumava a obrir les finestres per alimentar als ocells. Al fons, es troba la cuina, on predomina el color blau. La finestra dona al carrer per saber quan arribaven els proveïdors i es comunica amb una escala que va a la cava on es trobaven els vins. Això sí, es troba a faltar que també puguem fer un volt pels seus majestuosos jardins.

Al menjador predomina el color groc./FONDATIONCLAUDE MONET GIVERNY /  

El gran museu sobre Van Gogh

També podem recórrer les instal·lacions del museu Van Gogh d’Amsterdam i accedir a la planta baixa i la primera planta, on es troba l’obra del pintor. Un audiovídeo introductori (en anglès subtitulat) ens prepara per al que podrem veure: 600 dels seus quadros i 700 cartes, la col·lecció més gran del món, però també inclou obres d’altres autors. Rere la seva espectacular façana vidrada, al vestíbul, ens dona la benvinguda una gran reproducció del seu Autoretrat amb barret de feltre gris (1887). Algunes de les obres ofereixen una petita explicació en anglès i holandès i poden ampliar-se.

Façana del Museu Van Gogh d’Amsterdam. / JAN KEES STEEMAN

A la primera sala es mostren algunes de les seves obres, però també les que li van servir d’inspiració. Podem veure una comparació entre Jove dona camperola amb una aixada (1882) de Jules Breton i un quadro semblant de Van Gogh, Dona aixecant patates (1885) o la Fenificació  de León Lhermitte. Pugem a la primera planta on es troba l’original d’autoretrat abans citat i la pintura d’un soldat El Zuavo (1888). A la sala contigua trobarem les seves obres realitzades a Nuenen (1883-85) com La cabana, El debanador, Dona cosint, Bodegó amb Bíblia o La vicaria a Neunen i les corresponents a la seva estada a Antwerpen (1885-86) com Cap d’un esquelet amb un cigarret cremant, el Retrat d’una prostituta Cap d’una prostituta.

A la planta baixa veiem obres que el van inspirar.JAN KEES STEEMAN /  / 

Els llocs pels que va passar

Un vestíbul ple de bodegons amb fruites i flors ens porta al següent espai sobre la seva etapa parisenca (1886-87) on trobarem el seu Autoretrat amb barret de palla o l’oli Los teulades de París i la que va passar a Arles (1888-89) amb els seus famosos Gira-Sols, La cadira de Gauguin, El sembrador, Els horts en flor, El camp de blat, La collita, El pont de Langlois, la Marina de Saintes Maries de La Mer o les pintures d’arbres com El blanc de l’hort, El préssec rosa L’hort amb pruneres florides. A la paret de davant es troben Un parell d’esclops de cuir, el Retrat de Camille Roulin o La granja del camp de blat.

 / JAN KEES STEEMAN / Entre els quadros que podem veure es troba ‘Els gira-sols’.

Notícies relacionades

Seguim endavant per repassar el seu període a Saint Rémy (1889), on destaquen el Camp de blat amb segador, El jardí de l’Hospital Sant Paul Irises. A la mateixa habitació es troba l’espai dedicat a Auvers-sud-oise (1890) amb el seu Paisatge amb el Castell d’Auvers al capvespre o els seus originals Arrels d’arbre. L’últim espai d’aquesta sala es dedica a la influència japonesa en la seva obra. Un viatge per dos espais plens d’art i detalls que val la pena descobrir... tot i que sigui ‘online’.

‘El sembrador’ és una de les obres que s’exposen a Amsterdam. / MUSEU VAN GOGH