INFORME DE PROMUSICAE

La indústria discogràfica espanyola preveu perdre 100 milions d'euros el 2020

L'any en curs representarà una aturada per al creixement sostingut que estava mostrant el sector en els últims sis anys, amb un 2019 especialment exitós

zentauroepp43247968 barcelona  09 05 2018 auge de los discos de vinilo  tienda d190904192335

zentauroepp43247968 barcelona 09 05 2018 auge de los discos de vinilo tienda d190904192335 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts

Malgrat haver encarrilat el 2019 un altre exercici de creixement, els grans editors discogràfics estimen unes pèrdues directes d’almenys 100 milions d’euros el 2020 a conseqüència de la pandèmia del coronavirus, indica un comunicat llançat aquest dimecres per l’associació Promusicae.

Aquesta associació, que opina que el balanç podria ser encara pitjor si es produeix una recessió econòmica en els mesos posteriors al confinament, estima que en el pitjor escenari possible es deixaria d’ingressar un terç de la facturació prevista per a aquest any.

Són les principals conclusions d’un informe remès al Ministeri de Cultura i Esports en el qual a més es reclamen al Govern mesures com un fons de compensació per pal·liar les pèrdues, estímuls fiscals, crèdits tous i ajuts al pagament de lloguer per a botigues de discos i pimes que hagin patit un descens dels seus ingressos superior al 50%.

Es contemplen també campanyes de promoció per a la música, assenyala el text, que podria incloure un «bo cultural» finançat per l’Estat, a la manera del cas italià, amb el qual els joves puguin invertir en béns culturals, la música gravada entre ells.

El del 2020, sigui quin sigui el resultat, representarà una aturada per al creixement sostingut que estava mostrant el sector en els últims sis anys i que, segons les seves dades, va permetre tancar el 2019 amb una facturació total de 296,4 milions d’euros en vendes de música gravada, un 22,5% més que el 2018.

Aquest volum de negoci es va recolzar una vegada més en la pota digital, que va representar un 75,3% del consum a Espanya, gairebé completament gràcies a l’‘streaming’ i, dins d’aquest, a les subscripcions de pagament, que van créixer un 34,9% respecte a l’any anterior per superar els 3 milions d’abonats i assolir més de la meitat de les vendes totals de música, el 53,7%.

Notícies relacionades

No obstant, també van créixer els ingressos per la música que aquests serveis d’àudio ofereixen finançada per publicitat, un 27,9%, i els que procedeixen de les visualitzacions de vídeos que també són finançades per la publicitat, en plataformes com Youtube (un 21% més que l’any anterior).

El mercat físic, el més colpejat en aquests mesos de confinament amb les botigues tancades, va facturar 73,1 milions l’any passat, cosa que també va suposar un ascens del 7,2%, amb el CD com el suport de més èxit, però sense menysprear el «sorprenent» nou repunt del vinil, que ja suposa un de cada quatre discos físics venuts a Espanya.