Anar al contingut

INFORME DE PROMUSICAE

La venda de música es dispara a Espanya el 2019

El mercat digital acapara el 76,8% dels ingressos i la venda de discos de vinil creix un 53% respecte al 2018

La venda de música es dispara a Espanya el 2019

JOAN PUIG

La venda de música ha augmentat un 26,9% en el primer semestre del 2019, en comparació amb el mateix període de l’any anterior, amb un gran protagonisme del mercat digital, que ha acaparat el 76,8% dels ingressos, segons ha informat aquest dimecres Promusicae, l’associació que representa la indústria discogràfica a Espanya.

En concret, la música gravada va sumar un total de 140,7 milions d’euros en la primera part d’aquest any, pels 110,9 milions del primer semestre del 2018 i, segons els productors espanyols, es tracta de l’increment "més gran des de començaments d’aquest segle".

Aquest augment respon, en gran part, a l’augment de l’'streaming': les subscripcions a plataformes com Amazon Music, Apple Music, Deezer, Google Play, Spotify, Tidal i similars van representar entre el gener i el juny un desemborsament de 78 milions d’euros per part dels aficionats espanyols, un 41% més que en la mateixa franja temporal del 2018 (55,3 milions).

Tot i que l’'streaming' de pagament és el principal actiu en el compte de resultats, Promusicae també destaca les xifres positives per al sector en l’accés gratuït a canvi de la inclusió de publicitat: els ingressos passen aquí de 8,4 milions el 2018 a 10,4 milions aquest any, xifra que representa un 24,4% de pujada.

No obstant, tal com ha assenyalat el president de Promusicae, Antonio Guisasola, el consum de streaming de vídeo, "que continua sent massiu i majoritàriament finançat per publicitat", només suposa el 13,9% dels ingressos que genera tot l’'streaming', davant el 15,9% que va suposar en el mateix període del 2018.

En aquest sentit, ha indicat que en el món de la música "queden per resoldre" qüestions com la implementació de "la nova directiva del copyright", que permetrà "reconduir" problemes com la bretxa de valor (coneguda també amb el terme anglès "value gap"), és a dir, la diferència entre el que perceben les plataformes gratuïtes de música finançades amb publicitat i els ingressos que rep la indústria i els artistes aquesta música.

Augment de venda de cedés i vinils

D’altra banda, Promusicae destaca l’augment de la venda de cedés des del 2014: els espanyols van destinar 24,1 milions d’euros a comprar discos compactes entre l’1 de gener i el 30 de juny, un 9,7% més que en la temporada anterior. Les vendes d’aquell període el 2018 van ser de 22,03 milions.

Així mateix, la venda del vinil va augmentar un 53% en la primera part del 2019, en què es van vendre elapés per valor de 7,7 milions d’euros, respecte al mateix període del 2018, quan es van facturar 5,1 milions d’euros. D’aquesta forma, el vinil suposa un 24% del mercat físic de música.

Guisasola ha qualificat d’"excel·lents" les xifres de la primera part del 2019 i ha destacat el paper que la indústria de la música gravada ha tingut en els resultats obtinguts. "En tots aquests anys s’ha creat un nou teixit industrial que ara funciona a ple rendiment, malgrat les dificultats que implica tenir una taxa tan elevada de pirateria", ha apuntat.

En aquest sentit, ha remarcat que si es manté l’esforç per reduir-la, "el mercat digital viurà un moment de consolidació i maduresa". "Hi ha motius per fer-ho, la societat viu connectada i la tecnologia funciona. L’oferta de novetats musicals que contínuament arriben al consumidor és molt atractiva, i a més queda espai per a un mercat físic que encara té coses a dir", ha assenyalat.

Temes: Música