29 març 2020

Anar al contingut

INICIATIVA CULTURAL

La campanya Llibreries Obertes promou la venda anticipada de llibres per salvar els petits negocis

Els organitzadors pretenen vendre 'online' 30.000 llibres per pal·liar la desfeta dels llibreters

Elena Hevia

La campanya Llibreries Obertes promou la venda anticipada de llibres per salvar els petits negocis

RICARD CUGAT

A situacions desesperades remeis imaginatius. Comprar ara llibres i rebre’ls en temps millors. És el cas de la campanya Llibreries Obertes, que s’inicia aquest dilluns i intenta teixir una xarxa de seguretat sota les petites llibreries de Catalunya, València i Mallorca que corren el risc de no poder tornar a aixecar les persianes quan el coronavirus hagi cessat la seva virulència i s’obri el confinament. La campanya és una iniciativa privada, és a dir, no vinculada al Gremi de Llibreters de Catalunya o als integrants de la Cambra del Llibre, i ha sigut impulsada per la cooperativa catalana Som –que integra diverses revistes en català com ‘Sàpiens’ a més dels segells editorials Ara Llibres, Amsterdam o Bernat Metge–, a més de l’agència de comunicació Mortensen. 

El projecte, plantejat en el temps rècord d’una setmana, pren com a model les campanyes de ‘crowfunding’ culturals. Si fins al moment les petites aportacions de micromecenatge a través d’internet han impulsat discos o concerts, es tracta ara que a través de la plataforma els lectors «compromesos» amb les petites llibreries de barri puguin fer les seves aportacions per pal·liar la terrible pèrdua econòmica que els suposa el tancament durant el temps de confinament i que fa perillar el seu futur. 

Aquestes aportacions, segons ha explicat Joan Carles Girbès, director editorial de Som i president de la Setmana del Llibre a Català, es concreten en la compra anticipada de llibres, d’un catàleg de 6.500 títols, en castellà i català, publicats entre el 2019 i el 2020, que es poden adquirir ja a través d’una web, tot i que l’entrega haurà d’esperar que les llibreries puguin tornar a assortir els lectors.  Llavors, el client podrà recollir el llibre a la seva llibreria de confiança i rebre personalment l’agraïment del llibreter. 

«Es tracta d’intentar aconseguir liquiditat econòmica per a un sector molt fràgil. En condicions normals es venien a les llibreries catalanes uns 30.000 llibres i aquesta és precisament la xifra que ens proposem aconseguir en aquesta campanya». La iniciativa, que es concreta a través d’una web, pretén ajudar els llibreters en les despeses que tindran durant aquest mes sense obtenir a canvi cap benefici.

El 100% d’aquesta venda anticipada de llibres anirà a parar els llibreters, ja que al rebre la comanda la llibreria en qüestió rebrà el 50% de la venda i quan pugui tornar a obrir, el 50% restant. 

Tot i que el projecte parteix de la cooperativa Som, els fons editorials del catàleg sumen 540 segells i a la plataforma web a més de les vendes el lector podrà trobar recomanacions literàries, crítiques i activitats culturals virtuals. Entre els títols disponibles es troben títols de ficció, no ficció i llibres infantils. 

Superar moments excepcionals 

«Aquesta iniciativa neix d’una forma altruista –assegura Roser Sebastià, vicepresidenta de Som–, per ajudar a superar aquesta situació excepcional i teixir una xarxa de seguretat respecte a les llibreries de proximitat de les localitats petites i els barris de les ciutats. Tots els que vulguin unir-s’hi, estan convidats a fer-ho». La previsió de la campanya, que compta amb la col·laboració del dissenyador Enric Jardí, és mantenir aquesta ajuda i el consegüent servei fins al moment que s’acabi el confinament. 

«Es tracta de conquistar i mantenir els petits espais en un moment difícil per evitar que els grans jugadors del sector del llibre els fagocitin»

Josep Maria Ganyet

CEO de l’agència Mortensen

Llibreries Obertes també ofereix la possibilitat que si el lector no troba el llibre desitjat al catàleg de novetats disponible es pugui comunicar amb la web a través d’un correu electrònic i la plataforma intentarà trobar la via perquè pugui ser adquirit. 

En definitiva «es tracta de conquistar i mantenir els petits espais en un moment difícil per evitar que els grans jugadors d’aquest negoci els fagocitin», assegura Josep Maria Ganyet, de l’agència Mortensen, amb la ment posada en el gegant Amazon.