29 març 2020

Anar al contingut

QUÈ FER AVUI A BARCELONA

Les millors pel·lícules en cartellera per celebrar el Dia de la Dona

Aquesta setmana s'han estrenat films com 'La ola verde', 'La candidata perfecta', 'Harriet' o 'La camarista'

Continuen projectant-se altres títols femenins com 'El escándalo' (Bombshell) 'Donetes' o 'Aves de presa'

Eduardo de Vicente

Les millors pel·lícules en cartellera per celebrar el Dia de la Dona

Avui se celebra el Dia Internacional de la Dona i és una bona ocasió perquè ens conscienciem dels seus problemes i trobem la manera de, entre tots, aconseguir una societat més justa i igualitària. En aquest aspecte, el cine també ens pot donar un cop de mà, ja que ara mateix coincideixen diverses pel·lícules que tracten el tema des de diverses perspectives i que ens poden ajudar a conèixer els seus obstacles aquí i en altres llocs del món.

La protagonista de ‘La candidata perfecta’ és una jove doctora. / GÓLEM

De l’Aràbia Saudita a l’Argentina

Entre les estrenes d’aquesta setmana hi ha La candidata perfecta, que transcorre en un dels països on tradicionalment la dona és obligada a romandre en un segon pla, l’Aràbia Saudita. Allà, una doctora que treballa a Urgències en un hospital està farta dels problemes que els pacients tenen per accedir-hi ja que la carretera no està asfaltada i sempre està inundada. Per solucionar-ho decideix presentar-se a les eleccions municipals. Paral·lelament el seu pare és un músic que està de gira i no sap com criar les seves filles després de la mort de la seva dona. Un dels grans encerts de la pel·lícula és el seu to lleuger. Quan podria haver escollit el dramatisme, exposa tantes situacions absurdes que es converteix per moments gairebé en una comèdia per ridiculitzar els costums patriarcals.


   

Molt més dramàtica és La ola verde (que sea ley), un documental rodat l’any 2018, quan més d’un milió de persones es van manifestar a l’Argentina a favor de l’aprovació d’una llei per garantir el dret a l’avortament legal, segur i gratuït i només faltava que el Senat l’aprovés. Compta amb declaracions de polítics, metges, activistes i altres de més sorprenents com les d’una teòloga feminista, un sacerdot o una ginecòloga molt catòlica que mostren els seus motius per estar-hi a favor. Però el que més commociona són les confessions de diverses dones, gairebé totes pobres, que, al no trobar cap altra solució, van acceptar sotmetre’s a avortaments clandestins. Els seus testimonis són molt humans i estremidors i tots i cada un et posen un nus al coll.


   

L’esclavitud i la pobresa

Harriet transcorre a l’Amèrica del Nord de mitjans del segle XIX i se centra en una esclava afroamericana que anhela aconseguir la seva llibertat i lluitarà per escapar-se de la casa on viu amb la intenció de tornar més tard per rescatar la seva família. Però el curs dels esdeveniments provocarà que acabi convertint-se en tot un símbol d’alliberament. És la increïble història real de Harriet Tubman, una dona que va tenir una vida apassionant, que no es va resignar al destí que havien escrit per a ella i no només va combatre perquè s’abolís l’esclavitud sinó que també va tenir un paper molt actiu en la defensa del sufragi femení. La cantant i actriu Cynthia Erivo (Malos tiempos en el Royale) va obtenir dues nominacions a l’Oscar en aquestes dues facetes i interpreta amb solidesa aquest personatge que val la pena descobrir.


   

La mexicana La camarista mostra el dia a dia d’una jove que treballa netejant les habitacions d’un hotel de luxe i somia ser traslladada al pis superior, on es troben les suites. És un detallista retrat femení que destaca per la tristesa interior d’aquesta dona que passa les hores a l’establiment sense temps per estar amb el seu fill, del qual està separada, mentre es va desenganyant de les seves possibilitats per prosperar.


   

L’assetjament sexual i un clàssic literari

També continuen exhibint-se pel·lícules com la nord-americana El escándolo (Bombshell) centrada en la demanda contra el director de Fox News, Roger Ailes, acusat d’assetjament sexual per una de les seves presentadores després d’haver-la acomiadat. El film parla també d’una altra popular periodista que es nega a mullar-se a favor o en contra i una jove, republicana convençuda, que somia triomfar a la cadena. Aborda el mateix tema que la sèrie La voz más alta, però si aquella s’ocupava sobretot de la manipulació periodística i les pràctiques professionals tòxiques que Ailes practicava, aquí passa a un segon terme per defensar la lluita d’unes dones perquè sortís a la llum la seva actitud amb elles.


   

Un altre títol interessant és Donetes, nova versió del clàssic literari de Louisa May Alcott amb una nova generació d’actrius i dirigida per una realitzadora, Greta Gerwig. Mostra les dificultats de les noies per obrir-se camí en un temps en què les dones no eren valorades en el terreny artístic i no podien guanyar diners. Les seves principals aportacions són jugar amb salts temporals, incorporar fragments d’altres novel·les de l’autora i un toc una mica més feminista, amb noies més independents que en altres adaptacions.


   

El temps de les superheroïnes

En el terreny del cine més comercial, el de superherois, les coses estan canviant i ara les protagonistes són dones com la Capitana Marvel o Wonder Woman, i les dolentes, també. A Aves de presa, Harley Quinn s’ha separat de Joker i ha perdut la immunitat de què gaudia en determinats cercles a causa d’això. És reclutada per un mafiós perquè trobi una nena oriental que té un valuós diamant i coneixerà altres dones amb qui s’unirà en un munt de baralles molt físiques amb acrobàcies, cos a cos, amb barres, bats o pals però molt poques armes de foc. I, com si fos la versió femenina de Deadpool, és també la narradora, molt irònica, trastocada i gamberra. Set propostes molt diferents per a diferents paladars per descobrir que al món del cine les dones també estan canviant l’enfocament tradicional i això mereix igualment una celebració.