ELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLYWOOD

Oscars 2020: coses bones (i dolentes) de les 9 pel·lícules nominades

Els crítics de EL PERIÓDICO fan els seus arguments a favor i en contra dels films que opten al gran premi

oscars2020 jlroca epc 2 / periodico

6
Es llegeix en minuts

Nou títols competeixen per emportar-se l’Oscar 2020 a la millor pel·lícula. Els crítics de EL PERIÓDICO (Quim Casas, Eduardo de Vicente, Beatriz Martínez i Nando Salvà) fan els seus arguments a favor i en contra dels films en una edició en què sembla que ‘1917’, de Sam Mendes, té avantatge, però... Compte amb ‘Parásitos’, de Bong Joon-ho, que podria sorprendre com la primera pel·lícula no en anglès que s’alça amb el gran guardó. La decisió queda en mans dels acadèmics, però l’acarament entre els especialistes us pot servir per tenir les coses una mica més clares a l’hora de fer la quiniela.

‘1917’De Sam Mendes

1917-2020-triler-oficial- / periodico

A FAVORLa guerra en primera persona

El film bèl·lic i en pla-seqüència de Sam Mendes va entrar com un cicló després de guanyar el Globus d’Or. Ningú hi comptava com a opció seriosa, però des d’aleshores sembla ser el màxim favorit. Més enllà dels seus valors, que els té, és l’opció més clara a causa de l’equilibrada pugna entre els films de Tarantino, Scorsese o ‘Joker’. Quim Casas

EN CONTRANomés és un pirueta tècnica

El context adequat per premiar les acrobàcies no és la nit dels Oscars, sinó els Jocs Olímpics o els concursos canins. I ‘1917’ és precisament això, una pirueta en termes de tècnica, planificació i execució disfressada de pel·lícula antibel·licista, ideada exclusivament perquè els seus creadors presumeixin. ¿Com podem esperar que els membres de l’Acadèmia no se n’adonin? Nando Salvà


‘EL IRLANDES’De Martin Scorsese

estrenos de la semana trailer de el irlandes 20xx / periodico

A FAVOREl triomf de Netflix

Netflix ha agafat molta força, i aquesta és una de les millors cartes que té ‘El irlandés’ per emportar-se l’Oscar a la millor pel·lícula del 2019. Seria un triomf especial per a la plataforma, que ho anhela des de fa temps. També ratificaria, tot i que avui això sigui més secundari, el cicle de cine de mafiosos de Scorsese que ara arriba a la seva fi. Q. C.

EN CONTRAUna pel·lícula massa llarga

El film de Scorsese semblava el favorit quan encara no s’havia iniciat la carrera però la seva força inicial s’ha anat diluint. La durada excessiva i els retocs digitals l’han perjudicat. Ara el més probable no és només que no guanyi com a millor pel·lícula, sinó que no obtingui ni una de les 10 candidatures. Eduardo de Vicente


‘ÉRASE UNA VEZ EN... HOLLYWOOD’De Quentin Tarantino

rase-una-vez-en-hollywood-triler-oficial-hd-en-espaol-en-cines-15-de-agosto / periodico

A FAVORJa toca, ¿no?

Ja toca que Hollywood reconegui Quentin Tarantino com es mereix, i aquesta és la pel·lícula perfecta per saldar el deute. I no només perquè és una obra extraordinària, un homenatge ple d’afecte i tendresa al cine i als qui el fan; també perquè és la més personal de la seva carrera. Els qui la consideren el seu novè llargmetratge estan equivocats: en realitat és la número ‘8 1/2’. N. S.

EN CONTRABrad Pitt i poc més

Tot i els seus múltiples mèrits no es pot considerar que sigui l’obra més rodona de Quentin Tarantino, i el seu retrat de la indústria del cine és nostàlgic, però poc complaent. Això sí, alguna cosa s’emportarà. Brad Pitt ja té l’Oscar gairebé a les mans i no es descarta que li pugui arrabassar el de guió a ‘Parásitos’. Eduardo de Vicente


‘HISTORIA DE UN MATRIMONIO’De Noah Baumbach

estrenos de la semana trailer de historia de un matrimonio 2019 / periodico

A FAVORUn gran drama familiar

Els grans drames familiars sempre han triomfat a Hollywood. Val la pena recordar que la pel·lícula amb què més s’ha comparat, ‘Kramer contra Kramer’, va guanyar el 1980 quan la favorita era, curiosament, una pel·lícula bèl·lica, ‘Apocalypse now’, just com aquest any en què tot apunta a ‘1917’. Eduardo de Vicente

EN CONTRAAutocondescendència 

Malgrat el prestigi acumulat, no sembla probable que s’alci amb el premi en la categoria estrella. El hàndicap de ser un original de Netflix continua sent un escull i el seu to autocondescendent a l’hora d’enfocar la separació entre la parella protagonista per a molts resulta irritant i pijo. Beatriz Martínez


‘JOJO RABBIT’De Taika Waititi

trailer-jojorabit / periodico

A FAVORAmb molt estil propi

Si aquest any hi ha un film que no s’assembli a cap és aquest, que engega com una comèdia negra per derivar en una cinta tendra sobre una relació maternofilial i una reflexió sobre el nazisme i la guerra. Divertida, intel·ligent i amb estil propi. Si volen premiar l’originalitat té la seva oportunitat. E. de V.

EN CONTRAMassa naïf

S’ha anat desinflant de forma catastròfica des del seu premi a Toronto. La pel·lícula de Taika Waititi en general ha tingut males crítiques i la seva faula colorista sobre un nen que parla amb Hitler no ha fet massa gràcia per ser massa naïf i poc original, un encreuament entre el cine de Wes Anderson i ‘La vida és bella’. B. M. 


‘JOKER’De Todd Phillips

estrenos de la semana trailer de joker 2019 / periodico

A FAVORUn clàssic contemporani

Ha sigut una de les grans sorpreses de la temporada, la pel·lícula que més ha influït aquest any en la cultura popular. El seu èxit massiu l’ha convertit de forma immediata en un clàssic contemporani, demostrant que el cine incòmode i subversiu també té un lloc dins del ‘mainstream’ i pot arribar a l’estatus d’icònic. B. M.

EN CONTRALa nominació ja és un premi

Nominant-la en 11 categories l’Acadèmia ja l’ha premiat generosament. I, de passada, ha enviat un missatge adequat: ja n’hi ha prou de mirar el cine de superherois amb menyspreu. Però convertir-la en la triomfadora de la nit seria una insensatesa per dos motius: primer, algunes de les seves rivals són obres sublims; segon, és molt inferior a les pel·lícules de Scorsese a què amb tant èxit prova d’assemblar-se. N. S.


‘LE MANS ‘66’De James Mangold

estrenos de la semana trailer de le mans 66 20xx / periodico

A FAVORRecordeu ‘Green book’

Hem de reconèixer que les seves possibilitats de victòria són mínimes, però descartar-la seria un error com una casa. Al cap i a la fi, és una recreació històrica formularia i predictible, plena d’estereotips i interpretada per senyors que sobreactuen. Per fer-se una idea de quant li agraden a l’Acadèmia aquest tipus de pel·lícules no hi ha més que pronunciar dues paraules: ‘Green book’. N. S.

EN CONTRALa convidada de pedra

La pugna entre les companyies Ford i Ferrari portada a la competició automobilística de Le Mans de l’any 1966 té tota la pinta de ser la convidada de pedra en els Oscar d’aquest any. Reconstrueix un episodi esportiu de tecnologia i rivalitat i té un bon repartiment, però opcions a guanyar, poques. Q. C.


‘MUJERCITAS’De Greta Gerwig

mujercitas-2019-triler-oficial-espaol / periodico

A FAVORAccent feminista

Es l’única pel·lícula dirigida per una dona entre les favorites i amb un clar accent feminista. Greta Gerwig ha aconseguit la complicada tasca de modernitzar un dels clàssics més estimats de les lletres nord-americanes i ho ha fet de forma modèlica, amb un repartiment memorable i incloent una preciosa reflexió sobre el procés creatiu. B. M.

EN CONTRAUna versió més

La aposta total de fa dos anys pel cine de Greta Gerwig no es repeteix en aquesta ocasió: per ‘Lady Bird’ també va ser nominada com a directora, mentre que ‘Mujercitas’ opta només a millor pel·lícula. Tampoc és més popular aquest film que aquell: cap de les anteriors versions d’aquesta història va guanyar l’Oscar. Q. C.


‘PARÁSITOS’De Bong Joon-ho

parasitos / periodico

A FAVORComenceu la revolució

Si l’Acadèmia hollywoodiana vol fer una revolució no trobarà cap moment més adequat que aquest: premiar com a millor pel·lícula la consensuada ‘Parásitos’, una producció que no té res de nord-americà, seria demostrar a tothom que coneixen i respecten el cine fet a altres latituds. Q. C.

Notícies relacionades

EN CONTRALa barrera idiomàtica

Encara que ha sigut lloada per la crítica i el públic, la barrera idiomàtica sembla un obstacle difícilment salvable perquè un film ¡en coreà! pugui alçar-se amb el premi gran. Als EUA les pel·lícules subtitulades són encara menys habituals que al nostre país i això li treu bastantes opcions. E. de V.

Temes:

Oscars Cine