PREMIS DE L'ACADÈMIA DEL CINEMA CATALÀ
belen-funes
'La hija de un ladrón' i 'Els dies que vindran' acaparen els Premis Gaudí
Les pel·lícules de Belén Funes i Carlos Marques-Marcet confirmen els pronòstics i acaparen els principals guardons de la festa del cine català
El cine català pot viure ofegat per la precarietat econòmica, com ha denunciat fins a l’extenuació la presidenta de l’Acadèmia, Isona Passola, però la seva salut creativa continua desafiant totes les adversitats. Més enllà de la falta de diners, hi ha talent a doll, i la collita d’aquest any va carregada de pel·lícules audaces i renovadores, allunyades dels clixés expressius de la indústria de més pes. Confirmant els pronòstics, la 12a edició dels Gaudí va voler premiar amb justícia les dues pel·lícules que millor han representat aquest any aquesta sensible mirada autoral: ‘La hija de un ladrón’, el descarnat retrat social sobre la paternitat, de Belén Funes, que va conquerir el premi a millor pel·lícula en llengua no catalana, direcció i guió; i ‘Els dies que vindran’, crònica naturalista dels dubtes i conflictes d’una parella durant el seu embaràs, de Carlos Marques-Marcet, que es va emportar el premi a millor pel·lícula, muntatge i interpretació femenina per a María Rodríguez Soto.
Els Gaudí es van rendir a dues pel·lícules simplement magnífiques que deixaven poc marge a la sorpresa o el dubte. ‘La hija de un ladrón’, debut en el llargmetratge de Funes, directora sorgida del gran planter de l’ESCAC, explica la vida d’una mare jove (Greta Fernández) en la seva lluita contra la precarietat i la reaparició incòmoda d’un pare absent (Eduard Fernández). Per la seva banda, ‘Els dies que vindran’, un altre film que indaga de forma molt personal sobre la paternitat –en aquest cas, sobre els dilemes d’una parella, Maria Rodríguez Soto i David Verdaguer, davant la complexa perspectiva de tenir un fill–, es va poder rescabalar de la seva incomprensible absència en les nominacions dels Goya que s’entregaran dissabte que ve a Màlaga.
Premis interpretatius
Rodríguez Soto es va emportar el premi a millor actriu sense que ningú pogués posar la menor objecció, tot i que hauria passat el mateix si la guanyadora hagués sigut Greta Fernández. Totes dues se’l mereixien de llarg. En categoria masculina, la decisió va sorprendre una mica més, ja que el Gaudí va recaure en Karra Elejalde per la seva interpretació de Miguel de Unamuno a ‘Mientras dure la guerra’, d’Alejandro Amenábar. Sent el seu un treball majúscul, es va trobar a faltar, potser, que el guanyador fos David Verdaguer per la seva admirable interpretació de futur pare a ‘Els dies que vindran’.
Laia Marull, Gaudí a la millor actriu de repartiment, va permetre que ‘La innocència’, l’aplaudida ‘opera prima’ de Lucía Alemany, no se n’anés de buit. I Enric Auquer va certificar el seu gran moment amb el premi al millor actor de repartiment per ‘Quien a hierro mata’, de Paco Plaza, un preludi perfecte per a la seva nominació a millor intèrpret revelació als Goya.
La gala dels Gaudí, de vocació molt musical i humorística (aquests hilarants vídeos de l’‘APM’), dirigida per Jordi Prat Coll i presentada amb frescor per l’actriu Anna Moliner, va comptar amb la presència de l’acabat de nomenar ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribes –el primer de l’Executiu de Pedro Sánchez que visita Catalunya–, el president del Parlament, Roger Torrent, el vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonés, i l’alcadesa de Barcelona, Ada Colau. Com en anteriors edicions dels Gaudí, la presidenta Isona Passola va lamentar en el seu discurs oficial la situació econòmica del cine català («estem en un moment tràgic, hem tocat fons») i va apressar els polítics, tant als d’aquí com als d’allà, que es prenguin mesures per augmentar els pressupostos assignats a la cultura. «Facin els deures. La xifres actuals, i més en comparació amb Europa, fan gairebé vergonya», va afirmar la presidenta, sempre combativa.
Notícies relacionadesLa cerimònia, d’infreqüent precisió en el seu ‘timing’, va oferir moments irrepetibles, com la interpretació d’Albert Pla del seu clàssic escatològic ‘La sequia’, o el distingit discurs del cineasta Francesc Betriu, que va rebre el premi d’honor d’aquests Gaudí de mans de Lluís Homar.
I així hem explicat la gala d’aquesta 12a edició dels premis Gaudí de la Acadèmia del Cinema Català:
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2138 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
Fa 2139 dies
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- La Generalitat construirà vestidors mixtos en els 150 parcs de bombers
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Fi de l’era Mazón: Pérez Llorca, nou president gràcies al suport de Vox
- L'exjugador del Barça Dani Alves reapareix en un nou vídeo predicant a Girona: "El Déu que és allà és el mateix que és aquí"
- Música RTVE reitera el no d’Espanya a Eurovisió si Israel participa en el concurs: “Calen més mesures”
- Polèmica municipal Els Comuns reclamen a la Síndica de Greuges que actuï davant el veto de Martorell a omplir garrafes a les fonts
- Organitzacions empresarials Fainé demana "exemplaritat i compromís social" als directius
