QUÈ PODEM FER AVUI A BARCELONA

CaixaForum ofereix concerts, pel·lícules operístiques i dansa filmada

Els títols del 'bel canto' estan dirigits per cineastes com Joseph Losey o Franco Zeffirelli

Els recitals en directe seran molt variats: tangos, clàssica, músiques del món, temes 'a cappella' i jazz

la-ventafocs-3

la-ventafocs-3

5
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

CaixaForum esgota aquests dies les últimes setmanes de la seva exposició Ópera: poder i política, que es pot veure fins al 26 de gener. Però els amants de la música poden continuar disfrutant-la en diferents estils en la seva programació cultural dels pròxims mesos, atapeïda de bones notícies per als melòmans. La selecció està composta per diversos ballets filmats, versions d’òperes firmades per prestigiosos directors i concerts en directe pertanyents a diferents gèneres.

  

 

De Hollywood a un temple shaolin

Comencem pel cicle de dansa, sempre a les 18 hores, ja que avui es pot disfrutar La Ventafocs, que serà presentada per l’especialista en la matèria, Clàudia Brufau. L’adaptació del conte de Perrault està ambientada en aquesta ocasió en el Hollywood dels anys 30 amb música de Prokófiev. La fada padrina és una productora, mentre que el príncep és una estrella del cine que rescata la jove Ventafocs del seu destí. Es tracta de la coreografia que va crear Rudolf Nuréyev per al Ballet de l’Òpera Nacional de París el 1986 i està protagonitzada per Agnès Letestu i José Carlos Martínez.

  

 

Sutra (9 de febrer) és un experiment sorprenent, un espectacular trencaclosques de caixes de fusta protagonitzat pels monjos del temple de Shaolin, experts en arts marcials acompanyats per la música en directe del compositor Szymon Brzóska. És un joc d’escacs en el qual els monjos es converteixen en les peces i busquen el fil (traducció de Sutra) entre imatges impressionants que van apareixent.

  

 

Una cèlebre coreografia i curts

Dancing Beethoven (23 de febrer) és un documental nominat al Goya d’Arantxa Aguirre que retrata la posada en escena d’una coreografia de Maurice Béjart de la Novena Simfonia a càrrec del Béjart Ballet de Lausana i el Ballet de Tòquio. El film segueix pas a pas la creació, des dels assajos a Suïssa fins a la seva estrena a la capital japonesa amb la Filharmònica d’Israel dirigida per Zubin Mehta.

  

 

L’última sessió (8 de març) és una selecció de curtmetratges sobre el tema que inclou Bhairava (sobre l’espiritualitat del déu Shiva), l’espanyola Citeaux (que reinterpreta l’Ordre del Císter en un monestir), We no longer wait for the barbarians (versió contemporània italiana d’Adam i Eva), Curing Albrecht (protagonitzada per un jove que ingressa en una institució perquè el curin ja que no pot deixar de ballar) i Cold storage (entorn d’un pescador que descobreix el seu avantpassat congelat.

  

 

L’òpera arrenca amb dos grans personatges masculins 

El cicle d’òperes s’obrirà el 15 de març (totes les sessions també a les 18 hores), amb Don Giovanni de Mozart que va dirigir Joseph Losey (autor de títols com El servent o El missatger) i està protagonitzada per grans noms del bel canto com Ruggero Raimondi, Kiri Te Kanawa i Teresa Berganza. L’acció transcorre al segle XVII i narra les desaventures d’un Don Juan seductor però també turmentat per la mort del seu pare. Destaca per la seva impressionant escenografia i una fotografia delicada.

  

 

El Macbeth de Verdi arribarà el 29 de març de la mà de Claude D’Anna, realitzador francès de films com Cículo de pasiones Salomé, i està protagonitzada pel baríton Leo Nucci i la soprano Shirley Verrett amb l’orquestra i cors del Comunale de Bolonya. Explica la coneguda història d’un general que, després de tornar de la batalla, rep la visita de tres bruixes que prediuen que es convertirà en rei, cosa que provocarà que entri en una espiral de violència per aconseguir-ho.

  

 

Plácido Domingo i Rolando Villazón

L’italià Franco Zeffirelli (Romeo i Julieta, Callas forever) es va encarregar de Cavalleria Rusticana (5 d’abril) el 1982, protagonitzat per Plácido Domingo i Elena Obraztsova, amb el seu habitual estil recarregat. Un drama d’infidelitats, passions i gelosia que es complementa amb la projecció de Pagliacci, de Ruggero Leoncavallo. És una versió filmada per a televisió del muntatge que va fer el cineasta per a la Scala de Milà.

  

 

El romanès establert als EUA, Robert Dornhelm (Apartamento para tres en Echo Park) és el director de La Bohème de Puccini (26 d’abril) que compta amb dues estrelles com el tenor mexicà Rolando Villazón i la soprano russa Anna Netrebko. Bertrand de Billy dirigeix la Simfònica de la Ràdio de Baviera en aquesta tràgica història d’amor ambientada al París del segle XIX.

  

 

Concerts en viu de diferents estils

La música en directe estarà representada per diferents estils, sempre a les 19 hores. El 26 de gener ens deixarem portar pels tangos d’Astor Piazzolla però amb el toc especial d’Iñaki Alberdi, un músic basc que recull la tradició del folklore d’Euskadi i s’expressa mitjançant l’acordió, cosa que provoca que la seva lectura de les peces emblemàtiques del compositor argentí resulti molt original. Actuarà amb el seu ensemble, que incorpora violí, violoncel i contrabaix. La clàssica tornarà el 2 de febrer amb els Concerts per a òrgan i clavecí de Bach i Haendel interpretats per l’organista Juan de la Rubia i l’Orquestra Barroca Catalana. El que ens proposen és una cantata i una obra instrumental de cada compositor perquè decidim qui guanyaria en un hipotètic duel entre tots dos. El més probable és que acabi en taules.

  

 

La fusió és el que proposa el ballarí i cantant Vincenzo Capezzuto amb el seu Soqquadro italià, cosa que denomina música migrant (16 de febrer). El grup repassarà repertoris molt diversos com la música sefardita, l’argentina, la capverdiana, la tradicional italiana o la mediterrània en un espectacle molt original i inclassificable que es presenta en primícia en aquest cicle. Ringmasters (1 de març) és un grup de quatre cantants suecs que s’enquadren en l’estil de barbershop (un quartet polifònic que interpreta temes barbershop a cappella Sorprenen pel bé que s’acoblen les seves veus i tant interpreten clàssics d’aquest gènere com versionen Simon i Garfunkel, els Beatles o Elvis Presley.

  

 

Jazz i soul amb tocs de clàssica per acabar, amb la violoncel·lista i cantant Marie Spaemann i l’acordionista Christian Bakanic (22 de març). Combinen amb naturalitat els seus temes propis amb adaptacions d’altres melodies, però amb el seu estil atmosfèric entre el tango i el folk europeu. El diàleg entre els seus instruments sempre és creatiu i autèntic i són tota una sensació en directe. Grans ballets, òperes i concerts per refugiar-se al CaixaForum fins que torni el bon temps.

Notícies relacionades

  

 

Temporada musical de CaixaForum

Lloc:  CaixaForum (avda. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8).

Horaris:  fins al 26 d’abril.

Preu  òpera i dansa (6 euros) i concerts (15 euros). A meitat de preu per a clients de CaixaBank.

Més informació:  caixaforum.es/es/barcelona