Confirmada l'autenticitat del quadro de Klimt trobat en un museu italià

'Retrat d'una dama', robada el 1997, va ser trobada en una cavitat del mur exterior de la pinacoteca durant unes obres de neteja i reestructuració

klimt / periodico

2
Es llegeix en minuts
Efe

Al desembre, el quadro ‘Retrat d’una dama’ de Gustav Klimt va ser trobat al mateix museu de Piacenza (nord d’Itàlia) del qual havia sigut 23 anys enrere i aquest divendres s’ha confirmat la seva autenticitat després d’haver-lo sotmès a una sèrie de perícies tècniques.

«Finalment ja no hi ha dubtes sobre l’autenticitat del ‘Retrat d’una dama’», ha anunciat l’Ajuntament de Piacenza en un comunicat.

Robat el 1997

El quadro havia sigut robat de la galeria Ricci Oddi de Piacenza el 1997 i era una de les obres més buscades del món fins que al desembre va ser trobada en una cavitat del mur exterior del museu durant unes obres de neteja i reestructuració.

La notícia de la troballa va donar immediatament la volta al món, abrivada també pel fet que es trobés al mateix edifici del que va ser robat.

«Aquesta confirmació és sens dubte un motiu d’alegria per a Piacenza i per a tot Itàlia», ha celebrat l’alcaldessa, Patrizia Barbieri.

La ciutat, a la regió d’Emilia-Romagna i a la vora del riu Po, es prepara ja per aprofitar la recuperació d’aquesta tela del modernista austríac, autor del cèlebre ‘El bes’.

El consistori és conscient que l’interès pel quadro «ha augmentat» i preparen tot un programa amb activitats de promoció, com ara la redacció d’un llibre que recollirà l’odissea de la investigació del robatori i la casualitat de la troballa.

Les autoritats italianes van tractar durant anys de dilucidar la dinàmica del robatori, envoltat de misteri i incògnites, però mai van aconseguir aclarir per qui i com va ser sostret.

El succés es va produir el febrer del 1997, aprofitant la confusió del trasllat de les obres per a una exposició al Palau Gòtic de Piacenza dedicada a Klimt. La tela va desaparèixer i el seu marc va aparèixer fora d’unes claraboies del mateix museu.

«Lladres acròbates»

En un primer moment es va pensar que uns «lladres acròbates» podrien haver entrat i sortit del museu per aquella estreta lluerna a plena llum del dia, ja que a la nit existia un sistema de seguretat amb alarmes.

Es va arribar a investigar els guardians de la galeria, però les acusacions van ser desestimades pel jutge d’instrucció per falta de proves, i també un conegut lladre que va assegurar ser l’autor del robatori, tot i que la policia mai el va creure.

En una altra de les pistes falses es va arribar a pensar que va formar part de l’anomenat «tresor» que l’ex primer ministre italià Bettino Craxi es va endur a Tunísia per fugir de la justícia.

Notícies relacionades

El quadro mostra sobre un fons verd una noia amb els cabells recollits, somrient de costat. Poc abans de la seva desaparició havia sigut objecte d’un descobriment, ja que una estudiant d’art, Claudia Maga, de 18 anys, va localitzar una altra figura sota la pintura.

El retrat amagat coincidia amb una altra obra de Klimt, ‘Retrat d’una dama jove’, que es creia perduda des del 1912 i que representava la mateixa noia, però més abrigada, amb bufanda i barret.

Temes:

Museus Robatoris