Adeu al Cercle de Lectors

Planeta tanca l'estructura comercial del segell i assenyala que el negoci s'ha tornat «inviable» a causa de les noves tecnologies

zentauroepp50790847 icult circulo191107200934

zentauroepp50790847 icult circulo191107200934
ealos475328 edificio central del grupo planeta en barcelona

/

2
Es llegeix en minuts
Elena Hevia
Elena Hevia

Periodista

ver +

La venda ‘online’ ha matat el Cercle de Lectors. O, almenys, el Cercle de Lectors que coneixíem fins al moment. El grup Planeta, que va adquirir l’empresa fa cinc anys, ha anunciat el tancament de la seva estructura comercial aquest dijous per inviable. S’ha posat fi a un ritual que durant gairebé sis dècades, des de la seva creació el 1962, va alimentar de llibres les famílies de la classe mitjana espanyola, aquella massa no lectora que no s’atrevia o no tenia el costum d’acudir a les llibreries i rebia els volums després d’haver-los elegit en un catàleg. La idea, vinculada al grup Bertelsmann, es va importar d’Alemanya, on els llibres es rebien per correu.

A Espanya el sistema va ser més pròxim. Un amable agent del Cercle, la majoria de les vegades, jubilats o mestresses de casa a la recerca d’un extra, trucava a la teva porta amb el mateix afany que aquells que intenten convertir-te, porta a porta, a una religió forana i no només t’assortia de cultura, sinó que a més et recomanava els ‘best-sellers’ i fins i tot anava més enllà, ja que l’oferta del Cercle de Lectors (un distintiu més d’una època, juntament amb els pollastres a l’ast, les cabines de telèfon i les televisions amb dues cadenes) va ampliar la seva estratègia a poesia, assaig, filosofia i clàssics en general.

Notícies relacionades

Al llarg de la seva història ha arribat a estar en un moment o un altre a 19 milions de llars, però, en els últims anys, el seu impacte s’ha anat reduint dràsticament. Dels 105 milions d’euros de facturació que l’empresa va declarar el 2012, havia caigut a 37 milions. I, tot i que s’havia intentat modernitzar el model vinculant-se a una plataforma de llibres digitals, l’empresa s’havia revelat «inviable», segons assenyalen fonts de Cercle de Lectors. Fins al punt d’haver-se convertit en l’últim club de lectura del món, l’únic supervivent d’un model que ja havia tancat les seves portes en altres països, ja que fa anys Bertelsmann va clausurar totes les seves filials. Les mateixes fonts asseguren que és molt difícil establir quants agents han perdut el seu lloc de treball, ja que «no eren professionals», però la xifra està molt per sota de les 4.500 persones que es comptabilitzaven el 2012.  

La dura caiguda 

La caiguda de clients també s’ha reduït a un ritme semblant. Així, si en la seva última etapa de bonança els socis del Cercle oscil·laven entre el milió i mig i el milió, avui és gairebé impossible establir, perquè des de fa temps, per intentar mantenir-los, es va eliminar la clàusula segons la qual era obligatori comprar un llibre cada dos mesos per continuar pertanyent a la comunitat. «Hi podia haver gent –asseguren al segell– que comprés un llibre un any i no tornés a fer-ho fins al cap de dos». ¿Què quedarà llavors d’un segell que s’assortia de la resta de les editorials i proposava llibres originals en un percentatge mínim? «De moment hem desactivat les nostres xarxes comercials. I ens plantegem un període de reflexió per a la seva reformulació. Com a club tindrà continuïtat entre els socis que estan subscrits a col·leccions. El que no hi haurà és un plus comercial».