ESTRENA

Dues 'shakespeares' d'altura obren el festival Temporada Alta

La prestigiosa Royal Shakespeare Company representa 'Measure for measure', i Alessandro Serra, el seu aclamat 'Macbettu'

zentauroepp50335982 icult191010192155

zentauroepp50335982 icult191010192155 / Helen Maybanks

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

La mítica Royal Shakespeare Company torna al festival Temporada Alta amb una de les obres més fosques del dramaturg anglès, ‘Measure for measure’ (‘Mesura per mesura’). El director Gregory Doran trasllada l’acció a començaments del segle XX a Viena, just abans de la primera guerra mundial. El Teatre Municipal de Girona acull aquest divendres i dissabte tres funcions del muntatge, que mostra els mecanismes del poder en la societat, una cosa tan vàlida en el segle XVII, quan es va estrenar l’obra, com en la nostra era. També divendres i dissabte, l’artista italià Alessandro Serra ofereix al Teatre de Salt ‘Macbettu’, una aclamada i premiada versió en sard de ‘Macbeth’, una altra obra sobre el poder. En la seva versió, la corporeïtat mana per sobre de la paraula de Shakespeare. Ha reduït el text entre un 60% i un 70%. Tots els personatges estan interpretats per homes en aquesta sorprenent versió carregada de simbolisme.   

És la primera vegada que la prestigiosa companyia anglesa Royal Shakespeare Company aterra a Girona amb el seu primer equip, ja que la vegada anterior va venir amb la companyia jove. En aquesta ocasió, presenta una obra que provocarà poderosos ecos en el públic d’avui, ‘Measure for measure’, en què  l’autor plasma com els poderosos influeixen perquè la legislació vagi sempre a favor seu.

Leigh Toney, ajudant de direcció, ha explicat aquest dijous que aquesta és només una de les possibles versions de l’obra. «No hi ha una única manera correcta de fer Shakespeare. La nostra és una de les versions possibles, sorgida a partir d’un text i de la interpretació que hem donat a aquestes paraules tots els integrants d’aquest muntatge. El resultat depèn de totes les eleccions que hem pres en un procés en què tots ens hem implicat».

Hipocresia i sexe

La hipocresia, el desig, la justícia i el sexe són qüestions que apareixen en aquesta peça, que parla de com les persones amb poder s’aprofiten de la seva posició per imposar-se a la resta de la societat. Comença mostrant el duc de Viena cedint el seu poder a l’Angelo, el seu lloctinent, perquè ha de deixar la ciutat. Però en realitat el duc en lloc de marxar es queda per observar com el seu súbdit maneja el lloc de poder. Disfressat de frare, descobreix que una de les primeres accions de l’Angelo consisteix a condemnar a mort en Claudi per haver deixat embarassada la seva promesa, la Julieta. Quan la Isabela, la germana del condemnat, suplica clemència, l’Angelo promet perdonar-lo només si accedeix a ficar-se al llit amb ell.

Notícies relacionades

«L’obra mostra una societat a punt d’explotar. I, tot i que al final tot es resol, un percep que allò s’ha tancat en fals i acabarà explotant», ha assenyalat l’actor Antony Byrne, que encarna el duc. Byrne és un dels veterans de la companyia. Al llarg de 25 anys ha mantingut una relació intermitent amb aquesta que li ha permès «explorar la vida a través de Shakespeare». La seva visió de les obres de l’autor ha canviant amb l’edat. «No és el mateix el que et transmeten als 20 anys que als 50».

Tot i que acabi aparentment bé i tingui punts de comèdia, ‘Measure for measure’ és en realitat bastant fosca. Té un toc inquietant i pertorbador que el muntatge accentua amb una estètica plena de contrast que beu tant de les boniques imatges de Klimt com de les pintures de Schiele.