FESTIVAL DE SANT SEBASTIÀ

Ricardo i Chino Darín, junts per primera vegada

Pare i fill presenten a Sant Sebastià l'exitosa 'La odisea de los Giles', que representarà l'Argentina en els Oscars

zentauroepp50018309 icult darin190923193604

zentauroepp50018309 icult darin190923193604 / ANDER GILLENEA

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

És la primera vegada queRicardo Darín i el seu fill Chinoapareixen junts a la gran pantalla. Quan van llegir la novel·la ‘La noche de la Usina’, d’Eduardo Sacheri (també responsable d’‘El secreto de sus ojos’), es van adonar que allà hi havia una pel·lícula i tots dos es van involucrar en la producció, i van encarregar-ne la direcció a Sebastián Borensztein, amb el qual Darín ja havia treballat a ‘Un cuento duro’ o a ‘Koblic’.

‘La odisea de los Giles’ se centra enun període de la història argentina recent que pràcticament no s’havia abordat en el cine, el ‘corralito’. Els seus protagonistes són un grup de gent honesta que ha treballat tota la vida i veu com tots els seus somnis s’esfumen d’un dia per a l’altre quan elsseus estalvis al banc desapareixen. Llavors, cansats de ser uns ‘giles’ (pelacanyes), decidiran fer un pas endavant i passar a l’acció per recuperar el que és seu i venjar-se d’aquells homes poderosos plens d’ambició i sense escrúpols que els van enganyar.

Domesticats

«Hi ha una eina amb la qual compta el poder i és la nostra domesticació», diu Ricardo Darín durant la presentació de la pel·lícula en el Festival de Sant Sebastià. «Som com anyells que segueixen les normes preestablertes; obeïm sense més ni més. I aquesta pel·lículatracta de treballadors que ho han fet tot béi s’han aprofitat d’ells».

L’actor creu que no es tracta d’abraçar el caos o l’anarquisme, que necessitem més ordre que desordre, però quees pot reflexionar entorn de les lleissobre les quals s’ha establert la nostra societat. «Nosaltres tenim poders que desconeixem. Quan una comunitat sencera s’oposaa alguna cosa de manera pacífica, es mouen les coses», continua. «A més, no és el mateix un ‘gil’ que un conjunt de ‘giles’; la unió fa la força; l’important és trobar el denominador comú i organitzar-se», reflexiona Chino Darín.

La distància còmica

Notícies relacionades

La pel·lícula opta per introduir l’humor per parlar d’un tema que es va convertir en un autèntic malson per a milers de famílies argentines. «No només es va produir un col·lapse financer, també va generar molt dolor i potser feia falta una mica de distància per abordar l’assumpte». I el que hem intentat és utilitzar la comicitat com a bàlsam».

Per a Ricardo i Chino Darín,‘La odisea de los Giles’ és una catarsi. El sistema ens ha enganyat; ha jugat amb les nostres expectatives. ¿Fins quan la població continuarà aguantant? A ‘Relatos salvajes’, el mateix Darín interpretava un home que esclatava, que no podia més i acabava per convertir-se en un ídol antisistema. En aquesta ocasió, l’actor i productor cita el neorealisme italià com a font d’inspiracióper a la pel·lícula, ja que «va aconseguir la clau per riure’s dels problemes al mateix temps que els denunciava». La pel·lícula, que s’ha convertiten un èxit de taquilla al seu paísd’origen, representarà l’Argentina en la carrera als Oscars.