CRÍTICA DE CINE
Crítica d''Ad astra': l'èpica de l'íntim més enllà de les estrelles
Ad astra ★★★★★
Direcció: James Gray
Repartiment: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland, Ruth Negga, Liv Tyler, John Finn, Kayla Adams, Kimmy Shields
Títol original: 'Ad astra'
País: Estats Units
Durada: 124 minuts
Any: 2019
Gènere: Ciència-ficció / Drama
Estrena: 20 de setembre del 2019
La ciència-ficció sempre ha constituït un vehicle ideal per parlar d’algunes qüestions fonamentals al voltant de l’ésser humà. És un gènere que serveix per formular preguntes, la majoria sense respuesta, sobre molts dels pilars sobre els quals hem construït no només la nostra civilització, sinó també la nostra existència. L’afany pel coneixement més enllà dels nostres límits, la insignificança de l’home davant la immensitat del cosmos i el sentiment d’estranyesa que es genera es converteixen en una excusa per parlar del sentit de la vida, però també de la identitat.
Es podria traçar una línia d’unió entre totes les grans fites cinematogràfiques que han arribat a una dimensió metafísica utilitzant per fer-ho els viatges espacials i la conquesta d’altres mons possibles i en l’última baula d’aquesta cadena, com a obra bonica i inabastable, se situaria 'Ad astra'.
Notícies relacionadesJames Gray és un director que mai ha ocultat la seva ambició a l’hora de construir històries basades en la complexitat de les relacions, ja siguin amoroses o familiars. Els seus personatges sempre han sentit el desarrelament a la pròpia pell, potser perquè és fill d’immigrants. Per això la marginació, l’aïllament, la incomprensió han corregut per les venes d’aquests éssers torturats d’una o altra manera. Seguint aquesta mateixa línia, el protagonista d’'Ad astra', Roy McBride (gran treball de maduresa de Brad Pitt) és incapaç de trobar el seu lloc a la Terra, i per això busca respostes més enllà de les estrelles on un dia es va perdre el seu pare.
'Ad astra' és un viatge còsmic de ressonàncies mitològiques que remet a l’abandonament de Telèmac per part del seu pare Odisseu. També ens porta a 'El cor de les tenebres’ de Conrad, per aquest trajecte de la llum a la foscor, del físic a l’abstracte fins a la trobada amb l’home convertit en monstre, sense sentiments i desnaturalitzat. Però potser, l’èxit més gran de Gray sigui convertir aquesta aparatosa maquinària en una pel·lícula profundament intimista i sensorial, gairebé xiuxiuejada a l’oïda, d’una enorme sensibilitat i delicadesa a l’hora de descriure el desconcert de Roy explicat a través dels seus propis pensaments. Perquè darrere de tota aquesta parafernàlia, d’aquesta grandesa sideral, 'Ad astra' parla de la solitud, de la incomunicació i es converteix en una emocionant odissea sobre el retrobament amb un mateix i la necessitat d’abraçar les coses essencials que ens defineixen en la nostra anodina existència.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
- Pisos turístics Consum sanciona Airbnb amb 64 milions d’euros per anunciar habitatges turístics sense llicència
- A Los Angeles Moren el director Rob Reiner i la seva dona, Michele Singer, apunyalats a casa seva, a Los Angeles
- El PP veu "KO" el Govern i acusa Sánchez d’"encobrir assetjadors"
- Tempesta política L’UCO i la UDEF sembren dubtes de corrupció en el rescat de tres empreses
