SORPRENENT TORNADA DEL GRUP BARCELONÍ

Manel passa Maria del Mar Bonet per l'electrònica en el seu nou 'single'

El tema 'Per la bona gent', títol també del nou àlbum, ret homenatge a l'ofici de fer cançons a partir d'un fragment 'samplejat' del clàssic 'Alenar' de la cantant mallorquina

manel 1mireia-grau

manel 1mireia-grau

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

El nou disc de Manel, ‘Per la bona gent’, que sortirà en una data encara no concretada d’aquesta tardor, apunta cap a un nou salt endavant en matèria de llenguatge musical, tal com presagia el seu primer single. El sorprenent tema que dona títol al disc, publicat amb el seu corresponent vídeo aquest dijous a mitjanit, fusiona una atrevida producció electrònica amb els ecos més mítics de la Cançó, ja que la seva tornada està construïda a partir del ‘sample’ de la veu de Maria del Mar Bonet en un clàssic del seu repertori, la peça ‘Alenar’, de 1977.

¿De què va ‘Per la bona gent’? En aquesta cançó, Manel s’acull des del seu mateix títol a una de les estrofes d’‘Alenar’: «Tres portes tinc a ca meua / obertes a tots els vents: / la que està oberta per tu / l’altra, per la bona gent, / la tercera per la mort / que la tancarà el meu temps». A partir d’allà, el grup desenvolupa una reflexió, en la veu de Guillem Gisbert, de vegades en mode d’embarbussament supersònic, entorn de la idea de ser o no ser bona persona, a la sospita que darrere d’aquesta bondat hi pugui haver remordiments o interessos inconscients. Un significat del qual no és aliè ‘Alenar’, si bé aquesta peça al·ludeix sobretot a l’amor i a la sensualitat, amb la seva cita al carrer dels Cavallers, de València, banyada en lluminositat mediterrània.

Cançó i hip-hop

Cançó i hip-hopL’aspecte que més crida l’atenció de ‘Per la bona gent’ és la manera com Manel ha integrat aquesta porció d’‘Alenar’ en una obra nova de pop en què conviu una cançó d’autor d’aura històrica amb l’electrònica de traç brusc i les textures de guitarra vagament ‘funky’ en un trajecte ple de sobresalts i girs rítmics. A banda de la majestàtica veu de Bonet es poden sentir, encavalcats amb capes electròniques, les tres guitarres de la gravació original: les de la mateixa cantautora, la del que llavors era el seu col·laborador habitual, Lautaro Rosas (Xile), i la de Paco Cepero (Jerez). El devastador ímpetu flamenc que va imprimir aquest últim a la peça va generar certa polèmica en ambients de la Cançó en aquells temps previs a les fusions i als encreuaments culturals. L’àlbum ‘Alenar’ inclou altres peces de referència del repertori de Bonet, com ‘Les illes’ (text d’Estellés), la feminista ‘Nosaltres les dones’ (a partir del poema d’Edith Södergran) i l’adaptació d’‘Es fa llarg esperar’, de Pau Riba.

Però és en l’imaginari del hip-hop, on el ‘sample’ de peces històriques de veus com Isaac Hayes, The Jacksons i Nina Simone és pràctica establerta, on Manel ha trobat inspiració en el seu audaç exercici de ‘patchwork’ digital. El missatge de fons és l’homenatge a l’ofici de fer cançons, establint llaços entre diverses generacions. ‘Per la bona gent’ ve acompanyada d’un vídeo dirigit per Lluís Sellarès que, a través de l’escenificació d’un casament en un distingit hotel rural, aporta matisos i trames interpretables a la carta.

Rumb al Poble Espanyol

Notícies relacionades

Rumb al Poble EspanyolEl propòsit d’incrustar el fragment d’‘Alenar’ a ‘Per la bona gent’ va sorprendre mesos enrere Maria del Mar Bonet, a qui Guillem Gisbert es va adreçar respectuosament per carta explicant-li amb detall el perquè de l’elecció. Aquesta confluència entre el món de Manel i el de la cantautora mallorquina arriba cinc anys després que Sílvia Pérez Cruz i Raül Fernández, Refree, adaptessin a la seva lliure manera una altra de les seves composicions, ‘Mercè’, en el seu àlbum ‘Granada’.

‘Per la bona gent’, l’àlbum, serà el primer disc de Manel després de tres anys i mig, la seva pausa més llarga, des del llançament de ‘Jo competeixo’ (2016), el disc que va plasmar la seva obertura a l’electrònica. El grup estrenarà el nou treball a València el 9 de novembre, data a la qual seguiran presentacions a Barcelona (16, Poble Espanyol, Cruïlla de Cultures, entrades esgotades), Tarragona (23), Girona (29), Palma (28 de desembre), Lleida (28) i Madrid (9 de gener).