RECONEIXEMENT

Max guanya el I Premi de l'ACDCómic amb 'Rey Carbón'

El dibuixant barceloní aconsegueix el guardó a millor obra d'autor nacional de l'Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic d'Espanya

Els socis elegeixen també la sevillana María Medem, autora de 'Cénit', com a autora emergent

Max guanya el I Premi de l'ACDCómic amb 'Rey Carbón'

ACDComic

4
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

‘Rey Carbón’ (La Cúpula), l’històric dibuixant Max (Francesc Capdevila) planteja una història gairebé muda, de traç minimalista i personatges filiformes, que fuig del plantejament clàssic d’introducció, nus i desenllaç, i dona un protagonisme absolut al dibuix per reflexionar sobre el seu origen a través d’una faula de Plini el Vell. Amb aquest treball l’autor barceloní ha aconseguit el guardó de Millor Obra d’autor nacional en la primera edició dels Premis de l’Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic (ACDCómic), que en la seva estrena han reconegut a més com a autor/a emergent la sevillana María Medem (‘Cénit’, Apa Apa). 

En una trobada feta aquest dijous a Barcelona amb presència dels dos guanyadors, Oriol Estrada, president de l’associació, creada el 2012 i que agrupa 81 socis, ha presentat aquesta primera edició d’uns premis elegits per votació dels seus membres, entre els quals hi ha periodistes, acadèmics i especialistes en la historieta.

L’objectiu d’aquest doble guardó, ha explicat, és treballar per “donar visibilitat i reconeixement a historietes de nova autoria”. “Creiem que és fonamental que la crítica recolzi obertament els autors i autores del territori nacional, les obres del qual estan pensades i realitzades per i per al mercat espanyol, que necessita una certa empenta en el seu creixement i consolidació i també apostar per l’autoria jove, per aquells artistes que estan començant a desenvolupar la seva carrera, molts d’ells des de l’autoedició”, ha afegit Estrada. 

“Un premi d’una associació de crítics i divulgadors és un premi embolicat en or, perquè són les persones més atentes a tot el que es publica i, tot i que estigui malament dir-ho, també amb més criteri”, ha valorat Max després de l’anunci. A Medem, el premi, ha comentat, l’“anima molt a continuar fent còmics”.   

“Exploració del llenguatge del còmic”

L’ACDCómic ha valorat sobre l’obra de Max (Barcelona, 1956) la seva “exploració del llenguatge del còmic i el qüestionament de les seves regles, coherent amb una extensa carrera definida per la curiositat i la constant recerca de nous camins per al medi”. Peça clau de l’‘underground’ barceloní als anys 70 i una de les principals figures de la icònica revista ‘El Víbora’ (de la qual es commemoren els 40 anys amb una exposició al MNAC), amb sèries com ‘Peter Pank’ i ‘Gustavo’, Max va ser als 90 assidu als fancines i l’autoedició i va fundar, juntament amb Pere Joan, la revista ‘Nosotros somos los muertos’. 

El 2007 es va convertir en el primer guanyador del Premi Nacional de Còmic, gràcies a ‘Bardín el superrealista’ (La Cúpula). Rere ‘Vapor’, ‘Paseo astral’, ‘¡Oh diabólica ficción!’ (totes a La Cúpula) o ‘El tríptico de los encantados (una pantomima bosquiana)’ (Museu Nacional del Prado), ‘Rei Carbón’ (La Cúpula) confirma, segons l’ACDCómic, la seva inquietud artística i el seu afany experimental.

Viñeta de ‘Rey Carbón’ / mAX

El premi a María Medem (Sevilla, 1994) com a autora emergent ha valorat “la seva maduresa narrativa, el seu primerenc domini d’una gràfica pròpia i la seva inqüestionable personalitat artística, demostrada a diverses obres al llarg de l’any, tant en solitari com en col·laboració amb altres autors”. Medem, molt activa en l’àmbit dels fancines i que amb el seu primer treball, la sèrie ‘Kinki onírica’ va visibilitzar des del portal Tik Tok, ja va guanyar al passat Còmic Barcelona el premi a autora revelació. El 2018 va publicar la seva primera obra llarga, ‘Cénit’ (Apa Apa), amb la qual es va donar a conèixer, a més de ‘Satori ‘ i ‘Karate: Espejo silencioso’ amb Hugo Espacio, amb qui aquest 2019 ha autopublicat ‘Échos’ i ‘Vereda’.

“Matant el pare”

Els dos autors s’han confessat admiradors l’un de l’altre: “Jo vaig conèixer Max quan era adolescent i em sembla increïble com ha anat evolucionant la seva obra amb el pas del temps”, ha comentat Medem. Sobre ‘Cénit’, Max ha explicat que li veu unes referències que són potser de la seva època i que “ha entrat molt bé al seu llibre”. El dibuixant ha estès la seva admiració a la nova generació d’autors i autores que, com la sevillana, “han deixat potes enlaire” el panorama del còmic: “Després de molts anys llegint còmics i seguint les novetats, confesso que em començava a avorrir una mica fins que va arribar aquesta última fornada amb tantes ganes matant el pare. I això ha sigut un estímul per a mi també. Ha fet que em piqui”.  

Max també ha valorat a més positivament l’impacte de la crítica a la seva obra: “Quan estàs treballant et tanques en tu mateix i no saps valorar el que fas. Jo agraeixo molt la feina de la crítica, però no vull que em deixin pels núvols, sinó que m’ajudin a saber el que faig mal fet. Però la crítica en general és molt necessària, perquè sense una crítica sòlida la nostra feina no existeix.”

Pròxima publicació

Notícies relacionades

Els premis no tenen dotació econòmica i els guanyadors participaran en una publicació gratuïta editada per l’ACDCómic a la tardor amb l’objectiu de difondre el seu treball. Entre altres continguts, inclourà entrevistes amb els premiats, ressenyes i perfils dels finalistes a autor/a emergent, que van ser Magius (Diego Corbalán), Luis NCT, Fran Galán i Mamem Moreu.

En aquesta funció divulgadora, l’associació ve fent semestralment des del 2013 una selecció de novetats amb el nom d’Essencials ACDCómic que s’ha convertit ja en referent de recomanacions de lectura. A més, ha editat, juntament amb la revista ‘Jot Down’, tres edicions de ‘Còmics Essencials’. 

Temes:

Còmic