TORNADA DELS GERMANS MUÑOZ

Estopa: "Quan parles d'amor has de ser tu"

El duo de Cornellà llança el primer 'single' i vídeo del seu nou àlbum, que sortirà a l'octubre i en el qual refresca el seu so combinant rumba, rock, balades i experiments

zentauroepp48402116 icult  estopa190530235108

zentauroepp48402116 icult estopa190530235108

4
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Dos nois de barri es colen en una festa d’aniversari molt pija, el més audaç li tira la canya a l’homenatjada, que envia el nòvio a pastar i s’escapa amb ell en un cotxe robat a què tots dos acaben calant foc en una metàfora de l’amor ‘fou’, cremant la vida com si no hi hagués un demà. És la història que recrea el vídeoclip de ‘Fuego’, el nou senzill d’Estopa, primer senyal del disc que David i Jose Muñoz publicaran el 18 d’octubre, coincidint amb el seu 20è aniversari.

Estopa està de tornada, i ‘Fuego’, el ‘single’, és l’avanç de ‘Fuego’, l’àlbum, que trencarà el període de pausa discogràfica més llarga de la seva història, quatre anys des que va veure la llum ‘Rumba a lo desconocido’. Una cançó apassionada, que David entén com “una declaració d’amor provant de ser el més sincer possible”, explica en una trobada amb aquest diari. “Perquè quan parles d’amor has de ser tu. No pots banalitzar”.

Puresa i varietat

‘Fuego’ representa una versió essencial d’Estopa, de rumba al galop i tornada refrescant amb lletra descarada, i apunta cap a un àlbum que, per tot l’escoltat al seu estudi de Sant Feliu de Llobregat, conjugarà la puresa i la varietat, amb accents rockers, balades hipersensibles i fins i tot alguna incursió en trames rítmiques amb regust urbà hip-hoper. Que ningú s’alarmi: no hi ha ni trap ni reggaeton, perquè els Muñoz no pretendran semblar a hores d’ara el que no són, ni s’apuntaran a un estil només perquè estigui de moda.

Estopa ha buscat un so diàfan, elaborat però controlable, sense els arranjaments de corda del treball anterior. “Allò ens va agradar, però al final et trobaves una cosa que no podies defensar en directe. Aquesta vegada hem volgut que tot es pugui reproduir als concerts al 100%”, explica Jose. Obra feta amb temps, sense presses, que els Muñoz han anat elaborant en paral·lel a la seva vida familiar quotidiana, amb les seves estimades rutines i la seva existència allunyada dels focus.

Més interiorisme, menys carrer

Els han acompanyat col·laboradors de confiança, com el bateria Anye Bao o el recuperat baixista Paco Bastante, així com Antonio García de Diego, figura valuosa en la seva presa de decisions. “L’únic a qui li enviem les maquetes de les cançons”, revela David. El còmplice de Sabina treu ferro. “Quan ells t’envien una maqueta ja tenen clar la sonoritat que volen. Un pot aportar alguna idea, però ho tenen tot molt elaborat”, explica De Diego, sorprès amb les noves cançons. “Quan vaig sentir la primera em vaig quedar estupefacte. Era una sonoritat diferent”, destaca. “I en les lletres, es nota que han madurat. En aquestes cançons hi ha més interiorisme, van més del que li passa a un, i són menys de carrer”.

David i Jose pugen el volum perquè sonin a tot drap les guitarres rockeres de ‘Yo no esoy loco’, i perquè ens deixem portar per l’arriscada trama de ‘Pobre Siri’, història d’amor amb la veu del iPhone sobre una sensual textura rítmica. Que Siri no entengui de vegades les indicacions i executi les ordres al revés torna boig a David, confessa a la lletra. “Aquesta cançó la vam començar a cantar com de conya: ‘Me paso el día hablando con Siri / No sé adónde voy a llegar / Ella es mi chica, mi amor, mi confidente...’, posant una veu així com la de Josele Santiago”. ¿Possible ‘single’ futur? “Potser, ¡però hi ha molts possibles ‘singles’!.

El paper femení de Siri l’ha assumit una cantant i actriu coneguda de l’univers Estopa, María Ordóñez, la protagonista del musical ‘Mayumaná’, basat en cançons del duo. En altres cançons, les narracions es fan més cabaloses, i la lletra demana un plus d’atenció. 'Los globos’ és "l’experiment del disc", apunta Jose. I quan Estopa es posa en la tasca de fer una balada els en surt una de ben delicada: allà hi ha ‘El último renglón’, apuntalada en la veu i el piano.

La ‘pija’ i el macarra

Després del vídeo de ‘Fuego’ en vindran més, seran dotze en total, un per cada cançó. Vídeos o potser ‘pseudovídeos’ en algun cas, apunten ells. “Volem que cada cançó tingui la seva correspondència amb imatges a les xarxes, que no estigui només la cançó amb la portada del disc”, explica David. El de ‘Fuego’ suposa el debut d’Estopa amb els realitzadors Hugo i Roger Menduiña i proposa una trama que va més enllà de la lletra, amb aquest rerefons d’història d’amor que creua les classes socials. “Una noia, una ‘pija’, que celebra l’aniversari a un tros de casa i que es troba amb un macarra, una mica ‘skin’, amb la ‘bomber’ verda, i li mola”, relata David. La residència ‘top’ és a Llavaneres.

Notícies relacionades

És la noia que, després de desfer-se del seu “noviet repel·lent”, trenca el vidre del cotxe per robar-lo i anar amb ell. Trista destinació li espera al Seat Ibiza: acaba cremant a la pedrera de Garraf. “¡L’únic lloc on ens van deixar cremar un cotxe!”. El desenllaç, apunta Jose, té una mica d’homenatge a la pel·lícula ‘Deprisa, deprisa’, de Carlos Saura (1981), retrat de l’univers quinqui de l’extraradi madrileny, “on cremaven el cotxe després de robar-lo”.

És la primera vegada que Estopa estrena ‘single’ i videoclip alhora. “Abans es publicava primer la cançó”, fa notar Jose. “Però avui dia es consumeix molta imatge”. Noves maneres per iniciar aquest camí cap al 20è aniversari que els Muñoz no han volgut que fos nostàlgic, en forma de recopilació o similar, sinó amb material nou. I amb una primera tanda de concerts en l’horitzó: sis cites entre les quals figura la seva tornada al Palau Sant Jordi el 14 de desembre.