Anar al contingut

LA GRAN CITA FÍLMICA

Festival de Cannes 2019: dotze pel·lícules imprescindibles

El certamen convoca en la seva 72a edició una àmplia nòmina de directors reconeguts, de Jim Jarmusch a Pedro Almodóvar o Ken Loach

Nando Salvà

Festival de Cannes 2019: dotze pel·lícules imprescindibles

‘ÉRASE UNA VEZ EN HOLLYWOOD’, de Quentin Tarantino

Veurà la llum a Cannes just quan es compleix el 25è aniversari de la Palma d’Or de 'Pulp Fiction'. Situada el 1969, just abans dels assassinats de la família Manson, està protagonitzada per Leonardo DiCaprio i Brad Pitt a la pell d’un actor de segona fila i el seu doble.


'ROCKETMAN', de Dexter Fletcher

Els responsables d’aquest ‘biopic’ d’Elton John han volgut marcar distàncies amb 'Bohemian Rhapsody' assegurant que afronta de forma més directa la sexualitat del seu protagonista. S’espera que la presentació de la pel·lícula vagi acompanyada d’una actuació en directe del cantant.


'DOLOR Y GLORIA', de Pedro Almodóvar

Ja estrenada a Espanya, la 21a pel·lícula del manxec és el seu treball més autobiogràfic des de ‘Los abrazos rotos’ (2009), la història d’un director madur que salda comptes amb el passat. També és una de les seves obres majors. El festival està en deute amb ell, i va sent hora que el saldi.


'PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU', de Céline Sciamma

Tot i ser un dels grans valors del cine francès actual, Sciamma no havia aspirat mai a la Palma d’Or. A la seva nova pel·lícula torna a explorar la sexualitat femenina, aquesta vegada a través de la relació entre una artista i la seva model a la Bretanya del segle XVIII.

'A HIDDEN LIFE', de Terrence Malick

El fugisser mestre va ser a Cannes per última vegada el 2011, i llavors va guanyar la Palma d’Or gràcies a 'L’arbre de la vida'. El seu nou treball, sobre un austríac que es nega a lluitar amb els nazis durant la segona guerra mundial, marca la seva tornada a formes narratives més convencionals. 

'THE DEAD DON’T DIE', de Jim Jarmusch

¿A algú se li acudeix una millor opció per inaugurar aquest festival –aquest o qualsevol, en realitat– que una comèdia sobre una horda de morts vivents que envaeix una plàcida ciutat, dirigida per Jim Jarmusch i protagonitzat per Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swintin i Selena Gómez?


'MATTHIAS & MAXIME', de Xavier Dolan

L’última vegada que l’'enfant terrible' canadenc va visitar Cannes –amb ‘Solo es el fin del mundo’– va ser apallissat per la crítica i alhora va guanyar el Gran Premi del Jurat. Entre totes les pel·lícules de la seva carrera, sembla ser que aquesta és la que aborda una temàtica gai més directament.

'THE LIGHTHOUSE', de Robert Eggers

La nova d’Eggers, que va protagonitzar un dels debuts de més impacte en molt temps gràcies a 'La bruja' (2015), explica la història de dos faroners –Robert Pattinson i Willem Dafoe– a finals del segle XIX. Rodada en blanc i negre, la pel·lícula ja ha sigut comparada amb 'El resplendor'.

'SORRY WE MISSED YOU', de Kean Loach

Loach és una de les vaques sagrades de Cannes, sobretot des del seu inesperat triomf el 2016 gràcies a 'Jo, Daniel Blake'. La pel·lícula amb què concursa aquí per 14a vegada és la història d’un repartidor que es veu abocat a un seriós problema de deutes mentre mira de mantenir la seva família.

'LITTLE JOE', de Jessica Hausner

Finalment promocionada a la competició després d’haver participat en tres ocasions en seccions paral·leles –amb ‘Lovely Rita’ (2001), ‘Hotel’ (2004) i ‘Amour fou’ (2014)-, Hausner presenta un drama de ciència-ficció sobre un grup d’astronautes i una planta alterada genèticament.

'PARASITI', de Bong Joon-ho

L’anterior pel·lícula de Bong, 'Okja' (2017), va ser un dels desencadenants del conflicte entre Cannes i Netflix. Ara torna amb una obra més tradicionalment finançada, que examina diferències de classe a través del retrat d’una família a l’atur que s’infiltra en una altra de més acabalada.


'YOUNG AHMED', de Jean-Pierre i Luc Dardenne

Els germans belgues han competit vuit vegades a la secció oficial de Cannes i han guanyat un total de set premis; la seva solvència està contrastada. El seu nou treball és la història d’un adolescent que planeja matar el seu professor després d’abraçar l’extremisme religiós.