CRÍTICA DE CINE

'Los hermanos Sisters': la reinvenció de l'Oest

Jacques Audiard es vesteix de gala, però aquest no és un 'western' tradicional, al qual atorga una mirada pròpia

estrenos de la semana trailer de los hermanos sisters 20xx / periodico

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Els germans Sisters ★★★★

Direcció:  Jacques Audiard

Repartiment:  Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rutger Hauer

Títol original:   'The Sisters brothers'

País:  França / EUA / Espanya / Romania

Durada:  121 minuts

Any:  2018

Gènere:  ‘western’

Estrena:  10 de maig del 2019

No és irònic ni inusual que un dels millors ‘westerns’ dels últims anys porti la firma de Jacques Audiard, cineasta francès que fins ara havia brillat a superbes peces de cine policíac o carcerari com De tant bategar se m’ha parat el cor  i Un profeta. No ho és perquè sempre ha existit una mirada europea cap a un gènere tan nord-americà, i aquesta mirada, des dels revoltosos temps de l’euro-‘western’, ha influït no poc en el desenvolupament del cine de l’Oest a Hollywood.

Audiard es vesteix de gala a Los hermanos Sisters, però aquest no és un ‘western’ tradicional. Filma cavalcades, tirotejos diürns i nocturns, graners en flames, caravanes, bars de mala mort i cercadors d’or. Filma el relat de l’Oest tal com el reconeixem. Però li atorga des del primer moment aquesta mirada pròpia, fidel al gènere que tracta però, al mateix temps, amb moltes ganes de reinventar-lo.

Notícies relacionades

La història segueix els vaivens dels dos germans que donen títol al film, Charlie i Eli, anomenats Sisters –té la seva gràcia– i interpretats magníficament per Joaquin Phoenix i John C. Reilly. Són assassins professionals i Audiard mostra els seus actes en clau naturalista. Res d’estilitzats duels: els personatges es disparen quan estan molt a prop uns dels altres, perquè així era com ocorrien les coses el 1851.

Aquesta manera de filmar la violència de forma tan real, amb fogonades de velles pistoles i cavalls galopant amb el crin cremant al fugir del graner en flames, prossegueix en elements com la compra per part d’Eli d’un raspall de dents i les pols dentals, signe de modernitat enmig de la barbàrie; el líquid viscós que permet veure l’or al llit del va riure, l’aranya dins de la boca d’Eli o aquesta forma tan rotunda que té el detectiu encarnat per Jake Gyllenhaal d’explicar el ràpid creixement del país, quan escriu al seu diari que viatja per llocs que no existien tres mesos abans.