Anar al contingut

FESTIVAL DE CANNES

Almodóvar torna a reclamar la seva Palma d'Or

Nando Salvà

Almodóvar torna a reclamar la seva Palma d'Or

Pedro Almodóvar és un dels directors més valuosos que existeixen, i la Palma d’Or que concedeix el Festival de Cannes és un dels premis cinematogràfics més importants del món. Estan fets l’un per a l’altra i, malgrat això, encara no es coneixen personalment. Això, en tot cas, és una cosa que es podria resoldre gràcies a la nova pel·lícula del manxec. Considerada una de les seves obres majors des que es va estrenar a Espanya fa setmanes, ‘Dolor y gloria’ participarà en la 72a edició del certamen francès, que se celebrarà entre el 14 i el 25 de maig; així ho ha confirmat l’organització del certamen fa unes hores per confirmar el que des de fa dies era un secret de domini públic.

Almodóvar competirà contra pesos pesants com Terrence Malick, els germans Dardenne i Ken Loach, tots ells directors que ja li van arrabassar la Palma en el passat. El nord-americà, que presentarà el biopic bèl·lic 'A hidden life', va aconseguir el guardó el 2011 gràcies a 'L'arbre de la vida' –el mateix any que hi va aspirar 'La piel que habito’–; els belgues estrenaran 'Le jeune Ahmed' una dècada després d’emportar-se el premi gràcies a 'Rosetta' contra tot pronòstic –totes les travesses donaven la victòria a 'Todo sobre mi madre'–; i el britànic, que tornarà a fer crítica social amb 'Sorry we missed you', ja s’ha coronat a Cannes en dues ocasions: el 2006 amb 'El viento que agita la cebada', que es va imposar a 'Volver', i el 2016 amb 'Jo, Daniel Blake', al mateix any en què 'Julieta' tornava a casa sense premis.

De fet, aquesta és la sisena ocasió en què el manxec aspirarà a aconseguir el preuat or, tot i que, compte, entre tots els competidors d’aquest any n’hi ha un altre que en el passat s’ha quedat a les portes més vegades: Jim Jarmusch, que inaugurarà aquesta nova edició amb la comèdia de zombis 'The dead don’t die', ja ha competit en el certamen en vuit ocasions. Per desclavar-se l’espina un i altre s’hauran de veure les cares amb alguns altres autors consagrats més –majoritàriament també vells coneguts de Cannes–, com el coreà Bong Joon-ho, que presentarà la intriga 'Parasite'; el canadenc Xavier Dolan, a concurs amb el drama 'Matthias & Maxime'; i el francès Arnaud Desplechin, que estrena el 'thriller' 'Roubaix, une lumière'. Al marge de noms propis, és una selecció que inclou quatre pel·lícules dirigides per dones –el major número des de 2011–, i en la qual torna a destacar l’absència de Netflix, companyia amb la qual el certamen manté un agre conflicte des de l’any passat.

En tot cas, la programació anunciada avui no és definitiva i per tant en els pròxims dies s’hi podrien incorporar títols com l’esperadíssim nou treball de Quentin Tarantino, ‘Érase una vez... en Hollywood’, la presència del qual es donava per segura; per tant, és possible, tot i que no probable, que alguna altra pel·lícula espanyola se sumi a la llista –en algun moment ha estat a les travesses 'Mientras dure la guerra', d’Alejandro Amenábar. Si res canvia, el nostre cine estarà representat per dos directors més, els dos presents a la secció paral·lela Un certain regard: el gironí Albert Serra presentarà 'Liberté', i el gallec Oliver Laxe estrenarà 'O que arde'.

Tornant a la llista d’aspirants a la Palma d’Or, finalment, hi ha vuit cineastes que mai abans havien competit pel premi –entre els quals dos debutants–. La xifra és alta si es compara amb la tradició del festival, però és exactament la mateixa que el 2018. Llavors aquest canvi es va entendre com una mostra de debilitat per part del certamen malgrat que els seus responsables ho van atribuir a una estratègia deliberada. Sigui pel motiu que sigui, la incorporació de noms nous al concurs –com el romanès Corneliu Porumboiu, el xinès Diao Yinan o el nord-americà Ira Sachs– és benvinguda. La presència d’Almodóvar i Jarmusch –i, creuem els dits, la de Tarantino– també ho és.