Vargas Llosa abandona el Pen Internacional pel seu "recolzament a un moviment racista com ho és l'independentista català"
L'escriptor peruà assegura que el comunicat difós per l'associació d'escriptors és "ple de mentides i calúmnies"
rcugat38766285 gra200 madrid 06 06 2017 lvaro vargas llosa d quien h170613203840 /
L’escriptor Mario Vargas Llosa ha presentat la seva "renúncia irrevocable" a continuar formant part de l’associació PEN Internacional, que agrupa escriptors de tot el món.
El premi Nobel ha enviat una carta a la presidenta del club de literats, Jennifer Clement, en què assegura que abandona l’agrupació en protesta pel seu comunicat, "ple de mentides i calúmnies", segons Vargas Llosa, de recolzament a "un moviment racista i supremacista com és l’independentista català". En la nota, tant el PEN Internacional com el PEN Català alertaven dels desproporcionats càrrecs de sedició i rebel·lió contra el president d’Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, i l’expresident de l’ANC i diputat de JxCat Jordi Sànchez. L’associació internacional instava, a més, a "retirar" els càrrecs contra ells i a "alliberar-los" immediatament.
Vargas Llosa critica que Pen Internacional, una entitat que ell va presidir entre els anys 1977 i 1980, descrigui Espanya "com un país que atropella la llibertat d’expressió i empresona els escriptors i dissidents". I assegura que els polítics empresonats no "ho estan pel que creuen i defensen, sinó per haver sigut part activa d’un intent de cop d’Estat que, en contra de la Constitució i de les lleis de la democràcia espanyola, van pretendre una arbitrària i inconsulta secessió".
L’escriptor peruà no ha sigut l’únic crític amb l’actitud adoptada aquest dilluns per Pen Internacional. L’Associació d’Escriptors d’Espanya (ACE) també ha lamentat aquest dimarts el "falsejament de la realitat" del Pen Internacional, alhora que ha afegit que a Espanya "no hi ha escriptors ni periodistes presos per les seves idees".
A més de la firma del manifest per part del PEN Internacional –amb gairebé 25.000 socis a tot el món– i els 180 PEN subscrits a l’organització, també han firmat el manifest a títol personal altres autors, com ara Suso de Toro o Erri de Luca.
"Desconeixement de la realitat espanyola"
Notícies relacionadesPer a l’ACE, aquest manifest "reflecteix un profund desconeixement de la realitat espanyola”, qualificant de "desafortunada intervenció pública" l’acte en què es va demanar la retirada de càrrecs i la llibertat per a Cuixart i Sánchez.
"Sent conscients de la difícil situació personal que travessen, ens sembla inadmissible la comparació amb les d’escriptors i periodistes presos en altres llocs del món i l’exigència de la retirada d’uns càrrecs que no procedeixen de cap poder executiu, sinó dels tribunals espanyols, que, com en qualsevol altre país de la Unió Europea, actuen amb plena independència", han assenyalat en un comunicat.
Jordi Cuixart Escriptors Jordi Sànchez Mario Vargas LLosa Independència de Catalunya Polítics catalans presos
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
- Postura ferma Salvador Sobral rebutja tornar a Eurovisió el 2026 i marca una línia vermella amb Israel
- El Govern defensa l’IRTA-CReSA La Generalitat reitera que no hi ha «cap indici» que el brot de pesta porcina sortís d’un laboratori
