EXPOSICIÓ CONTROVERTIDA
Christian Gálvez, acusat d'«intrusisme professional» per historiadors de l'art
El Comitè Espanyol d'Història de l'Art (CEHA) critica el seu paper de comissari de l'exposició 'Leonardo da Vinci: los rostros del genio', inaugurada a Madrid
jgarcia46057108 graf7919 madrid 28 11 2018 el comisario de la muestra l181209182756 /
El Comitè Espanyol d’Història de l’Art (CEHA), principal associació espanyola d’historiadors de l’art, ha acusat el presentador Christian Gálvez d’“intrusisme professional” pel seu paper de comissari de l’exposició ‘Leonardo da Vinci: los rostros del genio’, inaugurada fa uns dies a Madrid.
En un comunicat penjat en la seva pàgina web, la junta directiva del CEHA retreu al presentador que, “donant-se suport en una popularitat televisiva i en els seus coneixements sobre la figura de Leonardo traduïts en obres de ficció amb de vegades dubtoses bases historicodocumentals”, s’hagi situat com a “referent sociològic sense cap aval de caràcter científic”.
L’associació remarca “la important formació i qualificació professional dels graduats, llicenciats i doctors en Història de l’Art, que és necessari reconèixer i defensar en uns temps en què des dels mitjans de comunicació sembla tenir més importància la popularitat que la preparació”.
D’altra banda, denuncien que, en complicitat amb diverses fundacions, empreses i institucions –entre elles la Biblioteca Nacional–i “els seus lògics interessos comercials i d’imatge”, s’hagi dissenyat “una imatge de gran exposició que no es correspon amb la realitat”.
El comunicat, amb data de dijous passat, respon a una queixa plantejada pel professor Benito Navarrete el 22 de novembre i “a les mostres d’inquietud transmeses per altres socis sobre el mateix tema”.
Exposició amb doble seu
L’exposició ‘Leonardo da Vinci: los rostros del genio’, organitzada amb vista a la commemoració el 2019 del cinquè centenari de la mort de l’artista, va obrir les portes al públic el 29 de novembre amb una doble seu, el palau de les Alhajas i la Biblioteca Nacional, on poden veure’s els dos únics textos de Leonardo que es conserven a Espanya.
La junta del CEHA, que ha visitat la mostra abans de fer públic el seu pronunciament, indica que la part de la qual és autor intel·lectual Gálvez, la del palau de les Alhajas, té caràcter divulgatiu i que l’única obra d’art que s’hi exhibeix és la ‘Tavola Lucana’, l’autoria de la qual està en discussió.
Pel que fa a la de la Biblioteca, reconeixen l’autoritatd’Elisa Ruiz, catedràtica de Paleografia, i experta en l’obra manuscrita de l’artista, però critiquen que s’hagin associat amb Gálvez que “ha utilitzat tot el seu poder mediàtic per projectar una idea sense fons científic dirigit a un públic general”.
“Creiem que s’han buscat uns mals companys de viatge, que han diluït el treball que s’està fent amb rigor a la Biblioteca Nacional i han convertit aquest suposat projecte cultural, l’objectiu del qual és valorar Leonardo en el seu cinquè centenari, en un efímer castell de focs artificials”, indica el comunicat.
Els experts consideren finalment que “no és aquesta l’exposició que hagués de quedar com a gran activitat l’any de Leonardo”, que s’iniciarà en menys d’un mes i per al qual altres espais europeus tenen previstes grans exposicions i activitats de caràcter científic.
- LA INTRAHISTÒRIA DE LA CONTINUÏTAT DE XAVI El dia que Echevarría va emergir com a president del Barça
- CRISI HÍDRICA A CATALUNYA El final de l’emergència més a prop
- La recepta d’Erra "S’ha de tractar Aliança Catalana com Vox"
- Tones de deixalles en una zona protegida del Besòs
- Camí de les urnes Aliança Catalana, el sobiranisme d’ultradreta
- Qüestionari intergalàctic ¿La Força t’acompanya? Celebra l’aniversari de ‘Star wars’ amb aquest test
- Cita amb les urnes Així pots deslliurar-te d’anar a la mesa electoral
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Camí de les urnes | Revisió dels sis reptes de país Un finançament que no convenç
- Camí de les urnes Aliança Catalana, el sobiranisme d’ultradreta