Anar al contingut

LES NOVES FORMES D'EXHIBICIÓ

¿En quins cines es podrà veure 'Roma', d'Alfonso Cuarón?

Abans de la seva estrena a Netflix, el 14 de desembre, l'aclamat film serà projectat des d'aquest dimecres en cinc sales d'Espanya, dues a BCN, dues a Madrid i una a Màlaga

Beatriz Martínez

Hi ha pel·lícules que transcendeixen la mateixa expectació que puguin despertar, potser perquè s’erigeixen com a peces fonamentals a l’hora d’evidenciar els canvis que s’estan produint en la indústria cinematogràfica des de la irrupció de les plataformes digitals i també perquè estan destinades a sacsejar per complet les regles del joc.  

En aquest sentit, ‘Roma’, d’Alfonso Cuarón, podria convertir-se en la pedra Rosetta del nou panorama audiovisual i probablement també en la clau per entendre el poder que Netflix ha adquirit en els últims temps a l’hora de remoure els fonaments de la distribució i de l’exhibició establerta.

Des que es va estrenar en el passat Festival de Venècia, va guanyar el Lleó d’Or i va ser enaltida per la crítica com una de les pel·lícules més importants del cine recent, se sabia que la polèmica estava servida. ¿Es podria veure en sales comercials abans que estigués disponible en ‘streaming’?

Finalment, sí, però amb molts, potser massa matisos. A Espanya, Netflix va arribar a un acord amb Espectarama (que pertany al grup d’A Contracorriente, propietaris, entre d’altres, dels cines Verdi) per a la distribució de la pel·lícula. Ho van fer a través d’un acord de màxima confidencialitat sobre el qual cap de les parts no va oferir detalls i que entronca amb la línia de secretisme i opacitat que acostuma a caracteritzar la plataforma a l’hora de revelar les seves dades o les seves estratègies.

Aquest acord garantiria que la pel·lícula es pogués veure, a partir d’aquest dimecres 5 de desembre, als cines que el grup té a Barcelona i Madrid (Verdi i Verdi Park a Barcelona, i Verdi i Verdi Alberto Aguilera a Madrid). ¿Però i en la resta de les ciutats? En principi, es va voler ampliar a tres capitals de província més, València, Bilbao i Màlaga, i només un cine, l’Albéniz malagueny, va acceptar les condicions.

¿Això vol dir que els exhibidors han orquestrat un boicot contra ‘Roma’? EL PERIÓDICO s’ha posat en contacte amb alguns d’ells i han assegurat que mai se’ls va oferir projectar la pel·lícula. Per tant, la versió del veto quedaria en l’aire.

La cadena Cinesa ha sigut l’única que ha posat a disposició dels periodistes un comunicat en què la seva actitud, tot i que això no vol dir que es comptés amb ells per exhibir la pel·lícula. “Reproduïm pel·lícules que compleixen amb el període d’exclusivitat a les sales (també conegut com la “finestra”)”, diuen. Es refereixen als dies (entorn de quatre mesos) que han de passar perquè una pel·lícula pugui programar-se en la televisió. Tenint en compte que 'Roma' estarà disponible a Netflix el dia 14 de desembre, aquesta “finestra” no es respectaria.

Però aquest debat no s’ha produït únicament a Espanya, sinó a tots els països on s’ha decidit projectar la pel·lícula, inclòs Mèxic, on era obligatori passar per sales si volien optar a l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa.

Estrena més tècnica que una altra cosa

Resulta inevitable pensar que a Netflix li és exactament igual que la pel·lícula pugui ser disfrutada en pantalla gran pel públic. Al cap i a la fi, ells han de reivindicar que el seu producte s’estreni al seu propi canal, per a això l’han produït i són amos dels seus drets. I en aquest sentit sempre han sigut coherents amb la seva política fins que va arribar ‘Roma’. Per aquest film s’han vist obligats a estrenar en cines, perquè era l’única manera d’optar per la temporada de premis. Però ho han fet a la seva manera, imposant les seves regles i demostrant el seu poder, fent passar per esdeveniment el que en realitat era una estrena tècnica.

Al nostre país el seu objectiu són els Goya. Per això han tingut lloc les projeccions a l’Acadèmia de Cinema Espanyol, perquè tots els seus membres poguessin veure la pel·lícula i votar-la com a millor pel·lícula llatinoamericana, mentre que no han organitzat cap projecció per a premsa.

Finalment, una gran incògnita. ¿Es publicaran les dades de taquilla de ‘Roma’? ¿O la seva ocultació formarà part de l’acord secret amb Espectarama? De moment, no se sap quants espectadors van veure la pel·lícula als Estats Units o a Mèxic. Netflix guarda els seus números i es blinda per continuar fent-se més i més fort.