UNA ESTRENA ESPERADA

'Overlord', contra els superdolents nazis

El director Julius Avery i l'actor Wyatt Russell parlen de la seva experiència rodant aquesta producció de J. J. Abrams, que arriba divendres als nostres cines

3-estrenos-overlord / periodico

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El director australià Julius Avery ha passat de rodar una pel·lícula de pressupost mitjà- baix ('Son of a gun', amb Ewan McGregor i Alicia Vikander) a posar-se al capdavant de la gesta bèl·lica sobrenatural 'Overlord', 38 milions de dòlars de pel·lícula. ¿Feia vertigen? "Una mica", ens explicava Avery durant el festival de Sitges, on la pel·lícula, que arriba aquest divendres als nostres cines, va tenir la 'première' europea. "Hi ha més diners invertits, molt més en joc. Però al final els principis de la feina són els mateixos: una càmera, uns actors, una habitació. Això és tot".

Tant com tot, tot, tampoc. A 'Overlord' hi ha un electritzant accident d’avió (al cap i a la fi, és una producció de J.J. 'Perdidos’ Abrams), un salt en paracaigudes en visió subjectiva, explosions impecables, experiments genètics que acaben fatal... Els nazis d’aquesta segona guerra mundial juguen amb éssers humans per crear l’exèrcit definitiu, un que duri mil anys. "D’acord, és veritat, mai abans havia treballat amb efectes especials de maquillatge", admet Avery. "Va ser molt guai. Aquells moments amb paios que es queden sense mitjana cara, o que cauen i es trenquen el coll, els vam fer sempre amb efectes pràctics. M’agrada fer-ho a tot com més tàctil millor. ¿Com volem que un actor reaccioni amb horror a una cara plena de puntets blancs?".  

"¡Totalment! Aquesta és la qüestió", apunta, al seu costat, l’actor Wyatt Russell (fill de Kurt Russell i Goldie Hawn), que encarna l’experimentat coronel Ford. "No és fàcil fer com que et fa por alguna cosa quan no saps ben bé què és. És més fàcil si pots veure-ho i tocar-ho".

Julius Avery, fotografiat a l’últim Festival de Sitges, on va presentar 'Overlord' / MÒNICA SERRA

Així és com es van fer les coses (i 'La cosa') en el cine fantàstic dels 80 en què Avery sembla que hi tingui un altar. Però per sobre de James Cameron, o Steven Spielberg, o John Carpenter, hi ha el seu avi: "Ell va ser el meu principal referent. Va lluitar en la segona guerra mundial, a la Campanya a l’Àfrica del Nord. Quan anava a casa seva de petit sempre li demanava m’expliqués històries i repassava sense parar els seus àlbums de fotos. Des de molt jove, se’m va ficar al cap la idea de fer una pel·lícula bèl·lica, encara que fos tan sonada com aquesta".

Un actor en ratxa

Notícies relacionades

Avery va estudiar cine bèl·lic, de terror i d’aventures per rodar 'Overlord'. Russell va preferir veure només documentals. "Mentre corria a la cinta, preparant-me per rodar, veia o escoltava documentals sobre la segona guerra mundial. Volia ser com aquesta gent en lloc d’imitar herois d’altres pel·lícules. Era gent normal. I així són els nostres personatges: gent normal en una situació que no ho és".

Quedeu-vos amb la seva cara, si encara no ho heu fet, perquè Russell està cridat a ser una estrella. En els últims anys ha estat en ratxa, encadenant pel·lícules indie tan celebrades com 'Todos queremos algo' i 'Ingrid goes West'; el fabulós episodi 'Playtesting' de 'Black mirror', o l’aplaudida sèrie 'Lodge 49' d’AMC, el protagonista del qual és el pol oposat del coronel Ford: un surfista una mica gandul, Dud, a la recerca d’un sentit per a la seva vida. "Vaig començar a fer la sèrie dues setmanes després d’acabar aquesta pel·lícula, i el canvi de xip va ser brutal. Gairebé m’explota el cap". Com li passa a algun a 'Overlord'.