Anar al contingut

POLÈMICA

Crítiques al Teatre Lliure per donar un personatge negre a un blanc

Un col·lectiu lamenta en un vídeo que un blanc assumeixi l'únic paper destinat a un negre a 'Àngels a Amèrica', de Tony Kushner

El muntatge dirigit per David Selvas mostra en una pantalla, durant l'obra, un missatge a tall d'explicació

Marta Cervera

Crítiques al Teatre Lliure per donar un personatge negre a un blanc

Felipe Mena Teatre Lliure

Un col·lectiu d’actors negres ha publicat un vídeo en què lamenten l’elecció d’un actor blanc per representar l’únic personatge negre que l’autor Tony Kushner va incloure a ‘Àngels a Amèrica’, acabada d’estrenar al Teatre Lliure amb direcció de David Selvas. “Els actors o actrius no blancs mai tenim espai tret que s’especifiqui que són papers per a negres, moros o gitanos,” diu un dels participants en la carta vídeo publicada a YouTube. “S’ha perdut una oportunitat una altra vegada”, lamenta un altre. “Les institucions com el Lliure tenen una responsabilitat. ¿Quin és el problema?”. Destaquen que el Lliure no reflecteix la pluralitat de la societat catalana. Per a ells, això és “un pas enrere”.   

L’elecció de Quim Àvila per al paper de Belize ha fet saltar la polèmica, una més al Teatre Lliure, que fa poc va liquidar la companyia jove amb la qual ha fet aquest díptic sobre els Estats Units dels anys 80 després de l’arribada de la sida. L’autor especifica que Belize és un transvestit negre que treballa com a infermer en un hospital on cuida malalts de sida. És el mateix que acaba cuidant l’ultraconservador Roy Cohn (Pere Arquillué), l’únic personatge real de l’obra, gai encobert i exajudant del senador McCarthy. El xoc entre els dos personatges no és igual sense el factor racial, per exemple. El factor és important, tot i que ja sabem que en el teatre les convencions ho permeten tot. José Luís Gómez va interpretar la Celestina i Núria Espert va ser el Rei Lear. Blanca Portillo va ser Segismundo a 'La vida es sueño’ i molt abans, la mítica Sarah Bernhard va fer 'Hamlet’. Això sí, tots blancs.    

David Selvas, director del muntatge -que inclou ‘S’acosta el mil·leni’ i ‘Perestroika’-, va imaginar que la seva decisió deixaria cua, ja que una setmana abans de l’estrena ell i la directora en funcions del Lliure, Aurora Rosales, van rebre representants del col·lectiu que ara ha publicat el vídeo, en què apareixen, entre altres, Mireia Mambo; les dues germanes Sey, que ara treballen al TNC amb ‘Els Jocs Florals de Canprosa’, i Oscar Kapoya, que està de gira amb ‘Moby Dick’.

Selvas ha inclòs una projecció en el muntatge en la qual apareix un missatge que sona a disculpa. El va incloure a petició de Quim Àvila, que, des del principi, va veure estrany assumir el paper de Belize. En aquest missatge, s’explica que el personatge de Belize és negre en el text original i que el Lliure està treballant perquè el teatre sigui reflex de la societat en el futur. El dia de l’estrena, alguns espectadors no van poder aguantar el riure al veure’l. Quan va presentar l’obra en roda de premsa, Selvas es va excusar dient que no hi havia actors negres en la Kompanyia Lliure. Va afegir que no veia malament incloure un blanc en el paper "en una obra en què els límits es difuminen". Però en la Kompanyia, formada per gent jove, no hi podia haver personatges madurs com els que interpreten Pere Arquillué, Vicky Peña i Òscar Rabadan. I a aquests altres, sí que els va anar a contractar fora.

Temes: Teatre Lliure