ACTE VANDÀLIC

Dos quadros apareixen pintats amb esprai en una exposició col·lectiva del Centre Cívic Guinardó

L'artista, un estudiant de disseny, estudia emprendre accions legals atesa la manipulació

fcasals45106902 barcelona 19 09 2018 centre civic horta guinard  a un artist180922125948

fcasals45106902 barcelona 19 09 2018 centre civic horta guinard a un artist180922125948 / ALVARO MONGE

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Queralt

Dilluns passat, 17 de setembre, Santi Benítez, estudiant de Disseny, va retirar dos dels quatre quadros que exposava en una mostra col·lectiva en el Centre Cívic Guinardó després d’un acte vandàlic en quèvan aparèixer pintats amb esprai. Els quadros de la mostra, comissariada per Carlos Castaño, van ser manipulats de forma intencionada amb esprais verd i blau. Casualment, un pot d’esprai d’aquest últim color, que ja ha sigut retirat, es trobava penjant del sostre a la mateixa sala com a part de l’obra veïna, que incita a la intervenció del públic sobre el treball artístic. 

Sense llançar acusacions, però encara sorprès pel que ha passat, Santi Benitez va denunciar l’atac sofert a les seves xarxes socials on ha rebut nombroses mostres de recolzament d’altres artistes. “El que ha passat és una falta de respecte envers el meu treball, en què he invertit molts mesos”, explica Benítez. “D’una banda, estic agraït perquè se m’ha donat l’oportunitat d’exposar per primera vegada. No obstant, estic estudiant emprendre accions legals perquè és una agressió que no pot quedar impune”. A més, abans de l’exposició, un comprador britànic s’havia interessat per una d’aquestes obres, valorades en uns 200 euros. El jove artista, que va retirar els quadros dilluns passat, va fer uns esbossos de les obres que va penjar a la mateixa paret per denunciar l’ocorregut.

L’exposició multidisciplinària, que es pot visitar fins dissabte, 29 de setembre, té un caràcter voluntàriament caòtic i experimental sense fil conductor. “Vaig contactar amb artistes debutants perquè volia que aquesta mostra estigués formada per creadors que mai abans haguessin exposat, per censurar que a Barcelona sempre hi exposen els mateixos als mateixos llocs”, apunta Castaño, comissari de la mostra. “En la inauguració, que va tenir lloc el 6 de setembre, hi van participar desenes de persones que van interactuar amb les obres. Tot i que és evident que ha d’existir un respecte pel treball dels creadors, va ser impossible controlar tots els assistents”, afegeix. Malgrat que desconeix en quin moment es van produir les pintades, l’organitzador afirma que probablement va ser durant la inauguració, tot i que ningú se’n va adonar fins dies més tard.

Sense seguretat 

Notícies relacionades

 La directora del Centre Cívic Guinardó, Patricia Campos, que treballa des de fa una dècada sl centre, assegura que és la primera vegada que es troben amb una situació així. “Al centre cívic no ens podem fer responsables de les obres exposades, ja que no disposem de cap tipus de seguretat a la sala, [no és un requeriment de l’Ajuntament] més enllà dels treballadors que es troben a recepció”. La directora insisteix que sempre faciliten un document especificant aquesta situació als artistes que exposen. No obstant, aquest és un cas atípic, ja que al tractar-se d’una mostra col·lectiva, el comissari va ser qui va fer la proposta al centre i cap dels artistes va firmar el document esmentat per la directora.

Aquest esdeveniment reobre el debat sobre a qui correspon la responsabilitat quan s’exposen obres en espais públics on no hi ha vigilància. És fonamental per als artistes donar a conèixer el seu treball, per la qual cosa els centres cívics són un aparador ideal on començar a exposar les creacions. Però en definitiva, la pregunta és:  ¿qui n’assumeix la responsabilitat, quan aquestes obres apareixen malmeses?

Temes:

Art