Anar al contingut

A QUATRE MANS

Un assassinat a la Boqueria, macabre retorn de Jordi Basté i Marc Artigau

El periodista i el dramaturg tornen a la novel·la negra després d''Un home cau' en un nou cas del detectiu Albert Martínez a 'Els coloms de la Boqueria'

Anna Abella

Un assassinat a la Boqueria, macabre retorn de Jordi Basté i Marc Artigau

JOAN CORTADELLAS

La cruel imatge que, sent només un nen, li van deixar els pollastres i ànecs penjats pel coll a qualsevol mercat de l’època, com el de la Boqueria, que visitava amb la seva àvia quan baixava d’Horta a veure-la, tornen al pensament del periodista Jordi Basté. Aquesta “exhibició de la tragèdia”, que sentia que era “el més negre que li podia passar a una persona” l’ha traslladat a la ficció a la seva segona novel·la negra, a quatre mans amb el dramaturg Marc Artigau, on la víctima és una actriu, estrella en el Romea, que, efectivament, apareix penjada, com pollastre, a 200 metres del teatre, al carrer de l’Hospital, en una parada del mercat. ‘Els coloms de la Boqueria’ (Rosa dels Vents; en castellà a Grijalbo) és la nova entrega protagonitzada pel detectiu Albert Martínez, amb qui fa un any i mig els dos autors s’estrenaven en el gènere amb ‘Un home cau’, que transcorria al port de Barcelona. 

Basté i Artigau presenten el llibre a la premsa en un dels restaurants emblemàtics de la Boqueria –el gairebé secret L’Altar de Casa Guinart–, ja que al seu investigador, com al mateix Basté, li agrada tastar l’oferta gastronòmica de la ciutat, tot i que al director i presentador d’‘El món a RAC1’ també li agradin els fogons, en actitud Carvalho, emulant l’enyorat detectiu de Manuel Vázquez Montalbán, amb receptes com unes albergínies amb pernil de jabugo. 

Enveja, rancor i frustració

Explica Artigau que la novel·la, igual que ‘Un home cau’, té dues veus narratives que “conflueixen al final”: la del detectiu protagonista, que escriu Basté, i la del personatge que canvia d’un llibre a l’altre, a càrrec del dramaturg, i que en aquest cas és la Mniòca, una aspirant a actriu, que “va veient com els seus somnis de joventut es trunquen amb la realitat”. Com coneix bé el dramaturg, al món del teatre –“que com altres àmbits té llums i ombres” – es donen casos com el que “dos companys de promoció acabin un any després sent un estrella de la Sala Gran del Lliure, i un altre, acomodador”. També apareixen passions com l’enveja, el rancor i la frustració i reflexions sobre el talent: “¿Qui decideix si el tens o no?”.

El valor de l’amistat

“L’amistat, perquè els mecanismes d’una traïció són més dolorosos quan es tracta d’un amic que d’una parella, i la venjança són els motors dels personatges”, diu Artigau. “Parlem del valor de l’amistat, dels seus límits, perquè sovint la infravalorem i no diferenciem entre la solitud i l’ésser independent”, afegeix Basté, que recorda el bagatge infantil i sentimental que li va deixar tota la col·lecció de novel·les d’Agatha Christie, en la històrica editorial Molino, que tenia la seva mare i que ara llegeix la seva filla. 

La novel·la és, apunten, un doble homenatge, al món del teatre i als mercats dels barris d’una Barcelona que per al periodista és “un plató permanent que els barcelonins haurien d’estimar i descobrir més”. 

“Més esquerp” s’ha tornat el seu detectiu, un seductor i ‘bon vivant’, admet Basté, que després de dedicar “sis hores al dia, cinc dies a la setmana, a parlar a la ràdio,” cada vegada té “més ganes d’escriure”. Ja estan preparant la trama de la tercera entrega. Abans, al gener, ‘Els coloms de la Boqueria’, presentada durant la Setmana del Llibre en Català i ja entre els més venuts, serà la primera obra en català de Penguin Random House a convertir-se en audiollibre, un format que als Estats Units, confirma l’editora Núria Tey, ha crescut un 30% en un any.