LLETRES DE DENÚNCIA

La novel·la negra compromesa de Walter Mosley guanya el Premi RBA

El creador d'Easy Rawlins guanya el guardó amb 'Traición', en què el seu nou detectiu, Joe King Oliver, s'enfronta a l'abús policial, el racisme i la falta de justícia al país de Trump

zentauroepp44924518 barcelona 06 09 2018  icult   ceremonia de entrega del premi180906211814

zentauroepp44924518 barcelona 06 09 2018 icult ceremonia de entrega del premi180906211814 / ALVARO MONGE

4
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Per al nord-americà Walter Mosley (Los Angeles, 1952), que aquest dijous ha entrat en la il·lustre nòmina de guanyadors del Premi RBA de novel·la negra, dotat amb 125.000 euros, “el principal problema a què tots ens enfrontem és que mai aconseguim la justícia, és la nostra assignatura pendent”. Segons ell, “tots busquem justícia i és impossible arribar-hi perquè no hi ha marge per a això en el sistema politicoeconòmic actual”, perquè “si tens un fill malalt i no hi ha diners per curar-lo, no es curarà”. Amb aquest bany de realitat i amb un contundent “no m’agrada Trump; és com el dit que s’enfonsa a la nafra”, l’escriptor ha afrontat les preguntes dels mitjans sobre l’obra premiada, ‘Traición’,que arriba aquest divendres a les llibreries i amb la qual estrena detectiu privat, Joe King Oliver. Des de les primeres pàgines, en paraules de l’escriptor i president del jurat, Lorenzo Silva, aquest expolicia, “en lloc d’explicar els seus èxits i proeses explica la seva gran cagada, en la qual va fotre enlaire la seva pròpia vida”.  

Mosley, poc abans de rebre el Premi RBA / robert ramos

Un protagonista que, segons Antonio Lozano, responsable de la nova etapa del gènere policíac a RBA que arrenca aquesta ‘rentrée’, “és un detectiu clàssic en la línia de Chandler i Hammett, amb els seus dimonis personals i una idea de justícia social però amb una ètica una mica torta, que li serveix a Mosley per denunciar i comprometre’s en la lluita contra el racisme i els abusos policials”. 

Racisme sofert

Mosley, que treballa en una sèrie televisiva sobre la novel·la guanyadora, admet haver viscut i vist nombrosos casos de racisme i ha recordat una anècdota, quan d’adolescent caminava pel carrer per anar a veure un amic que vivia en un altre barri. “Em va detenir un policia, em va escorcollar i em va registrar. Jo vaig ser encantador, no li vaig donar problemes i li vaig dir ‘sí, agent’ a tot. Quan va acabar li vaig preguntar per què m’havia parat si jo anava caminant tranquil·lament. Em va dir: ‘Si veig un blanc en un barri negre el detinc. Si veig un negre en un barri blanc el detinc’. Aquí acaba la història”. 

Segons la seva opinió, “el pecat més gran dels EUA en el tema racial són aquells que, erròniament, s’autodenominen població blanca”, quan en realitat són gent que eren catalans, espanyols, polonesos, holandesos..., que van arribar als EUA a colonitzar el nou món i van matar la població indígena, els pellroges, i van esclavitzar la raça negra. Per a ells els blancs són els que no són de cap altre color”. Avui, afegeix, “dels milions de persones que hi ha a les presons dels Estats Units, la meitat són negres o, com diem allà, marrons. D’això no se’n parla. I el que fa Trump és vociferar, és un altaveu de la gent que dona alguna cosa per descomptat”.

L’engany de Trump

Combatiu, l’autor de 'Betty la Negra' abomina el president nord-americà. “Al meu país la major part de la població no es pot permetre jubilar-se perquè amb la pensió que cobrarien no arribarien a final de mes. I els joves, amb el que guanyen, no poden ni pagar el lloguer. Trump va guanyar les eleccions perquè va dir que solucionaria tot això, però no ho farà. Aquest és el seu engany”. 

Notícies relacionades

Mosley, de qui a Espanya el lector pot conèixer bé la sèrie del seu detectiu Easy Rawlins, que al cine va encarnar Denzel Washington en ‘El diable amb un vestit blau’,va triar per al seu protagonista el nom de Joe King Oliver perquè era el de qui va ser “mestre de Louis Armstrong” i perquè opina que “el jazz és la manera correcta d’aproximar-se als problemes i conflictes als quals s’enfronta la societat nord-americana”. El personatge, un honest policia que sent debilitat per les dones, cau en una trampa estesa per uns col·legues corruptes. “Tenia una esposa, una vida feliç, amigues... però un dia cau en una situació delictiva, se'l condemna i el fiquen a la presó. I es troba enmig d’una situació desconcertant, fosca i horrible”. Després de sortir en llibertat, beu bourbon de 20 anys en una petaca platejada, escolta discos de Thelonious Monk i la seva visió del món es converteix en cínica i desencisada. 

Records a Philip Kerr i Paco Camarasa

Mosley ha rebut aquesta nit el Premi RBA en una cerimònia en la qual s’ha recordat dues figures clau de la història del guardó desaparegudes aquest any: l’escriptor Philip Kerr, creador del carismàtic oficial de les SS antinazi Bernie Gunther, que el va guanyar el 2009; i el llibreter de la Negra y Criminal, Paco Camarasa, històric membre del jurat i ànima del festival BCNegra, a qui se li dedicarà el premi.