CRÒNICA
De Lima a Vilabertran passant per Cadis
El Quartet Casals tanca una brillant Schubertíada amb 'Les set últimes paraules de Crist a la creu', de Haydn

zentauroepp39738570 vilabertran schubertiada icult fotos del quartet casals v170819172753
La canònica no va quedar completament a les fosques ni es van repartir cilicis entre la feligresia. En realitat, no eren les tres de la tarda, hora en la qual va morir Jesucrist, ni era Divendres Sant, peròLes set últimes paraules de Crist a la creu, de Joseph Haydn, van ressonar diumenge al capvespre a la canònica de Vilabertran de la mà d’un excel·lentQuartet Casals.Hi va haver, no obstant, més paraules en forma de poemes de Josep Pedrals de les que contempla la litúrgia amb el resultat de restar brillantor i rebaixar la qualitat interpretativa general del concert.
‘Les set últimes paraules’ és una obra amb una història ben curiosa. S’origina al Perú colonial, a Lima, amb els jesuïtes que oficiaven el ‘Servei de les tres hores’ propi del Divendres Sant com a exercicis espirituals. D’allà va arribar a Cadis, on el canonge de la catedral, José Sáenz de Santamaría, marquès de Valde-Íñigo, va voler adaptar aquell ofici per a l’Oratori de la Santa Cova d’aquella ciutat i fer-ho amb la millor música possible.
L’estrella musical de l’època era Haydn i un altre marquès, el de Méritos, l’hi va encarregar. El compositor va escriure una obra formada per una introducció, set adagis o sonates corresponents a les set frases que segons els diferents evangelistes Crist va pronunciar a la creu, i una part final. Existeixen diverses versions autèntiques, però la més interpretada és la composta per a quartet de corda.
Gran riquesa expressiva
Els Casals, que tenen aquesta obra en la seva discografia, la van interpretar traient tota la profunditat d’uns moviments sempre lents o greus, però mai repetitius, en els quals pot llegir-se el perdó, el comiat de la mare, la desesperació, la solitud, la set, o la resignació i entrega total. Ho van fer amb una gran riquesa expressiva, modulant els nombrosos passos delicats fins a arribar a l’explosió final i violenta d’‘Il Terremoto’.
Es pot interpretar l’obra de Haydn acompanyada del breu text litúrgic o sense. El Quartet Casals ho va fer intercalant elspoemes de Pedralsinspirats en l’obra musical declamats pel mateix autor. Amb un llenguatge presumptament col·loquial i unes rimes fàcils tirant a rebles, aquest poemari semblava més adequat per ser llegit en una funció parroquial que per acompanyar l’obra de Haydn interpretada pel quartet.
Amb aquesta obra va acabar unaSchubertíada de Vilabertranque en aquesta edició ha presentat un nivell altíssim i per la qual han desfilat grans noms d’avui com Sarah Connolly, Matthias Goerne i Christopher Prégardien, i altres d’un demà que és gairebé avui com el de Katharina Konradi, Lise Davidsen i Natalia Labourdette.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Ciutats amigues Tarragona s'agermanarà amb Voiron (França) aquestes festes de Santa Tecla amb el licor Chartreuse com a símbol d'unió
- Proposta del Govern La futura Llei del Taxi preveu eradicar les VTC urbanes a Barcelona i reservar aquest servei només al taxi
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."