estrena

'¿Quien está matando a los moñecos?': sexe, violència i pelfa

Brian Henson, fill del creador dels Teleñecos, es marca un brètol thriller amb marionetes

fcasals44726152 icult  pelicula  quien esta  matando a los  mo ecos180823181953

fcasals44726152 icult pelicula quien esta matando a los mo ecos180823181953 / Motion Picture Artwork 2017 STX Financing LLC All Rights Res

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’estrena de cine més intrigant de la setmana és ‘¿Quién está matando a los moñecos?’ una pel·lícula amb ampli protagonisme de ninots de pelfa però poc recomanable per als nens. Als EUA està qualificada com a ‘R’, la qual cosa significa que els menors de 18 anys només poden veure-la en companyia d’un adult. És una cosa seriosa. O, bé, no en realitat, però sí molt violenta i sexual.

Parlem d’un ‘thriller’ en tota regla, “molt influït pel cine negre dels anys 40, alhora que molt modern”, assenyala el seu director Brian Henson en conversa telefònica. A la pel·lícula, humans i moñecos (no els anomenis Teleñecos: són propietat de Disney des del 2004) cohabiten el món en relativa harmonia. Quan algú comença a carregar-se l’antic elenc del programa de marionetes ‘La Pandilla Dicharachera’, un investigador privat (moñeco) i una detectiu de policia (humana, interpretada per Melissa McCarthy) es veuen obligats a tornar a treballar junts i entendre’s.

Brian Henson és el fill gran de Jim Henson, el geni creador de ‘Els Teleñecos’ i grans personatges de ‘Barrio Sésamo’,entre mil fites. Després de la mort del pare el 1990, va agafar les regnes de The Jim Henson Company, en els últims anys especialitzada en televisió infantil educativa. ‘¿Quien está matando a los moñecos?’ és un projecte molt diferent; per això té el segell de Henson Alternative, divisió de productes per a majors. “És una cosa bastant fora de la nostra norma”, explica Henson. “De fet, quan el guió de Todd Berger va caure a les meves mans per primera vegada, farà uns quinze anys, no ho vaig voler rodar”.

Però Henson va canviar d’opinió després de crear, el 2006, ‘Puppet Up!-Uncensored’, una barreja de xou de marionetes i improvisació còmica només per a adults. Cap ‘esquetx’ es planejava, sinó que es desenvolupava a l’escenari a partir dels suggeriments del públic. “Com és fàcil d’imaginar, demanaven les coses més extravagants. Ho vaig trobar tot molt diferent i refrescant. Llavors vaig començar a pensar de nou en aquell guió”. D’aquell guió es van arribar a fer quinze reescriptures, però ni tan sols quan, en principi, havien trobat el to, es van poder trobar els diners. Després de l’entrada el 2015 d’una nova productora i, més tard, Melissa McCarthy, tot va ser més senzill.

Una educació amb el millor

No és massa habitual veure marionetes fent coses brutes en pantalla. Dos precedents clau de ‘¿Quien está matando a los moñecos?’, dues bones rareses, són ‘El delirante mundo de los Feebles’, de Peter Jackson, i ‘Team America: La policia del mundo’,del tàndem darrere de ‘South Park’. Henson les va veure el dia de la seva estrena, però no les reconeix com a influència.

Pelfa i violència rimaven també en l’univers del seu propi pare, sobretot en els hilarants anuncis que va crear per a Wilkins Coffee als anys 50. “Sens dubte, Jim tenia una sensibilitat molt gamberra. Després de l’èxit de ‘Barri Sèsam’, molts el veien com un nen, però ell no era així. ‘Los Teleñecos’ era un xou de varietats amb personatges molt innocents alhora que molt adults”.

Notícies relacionades

Als 17 anys, durant les seves vacances d’estiu, Brian va treballar per al seu pare en la pel·lícula ‘El gran golpe de los Teleñecos’. El repte més gran va ser l’escena amb Gustavo, Piggy i altres ‘muppets’ muntant en bici pel Battersea Park de Londres. “Jo encara anava a l’institut llavors”, recorda Henson. “Un any després vaig entendre que això era el que volia fer. Em veia més encaminat cap als efectes especials, però vaig acabar sent marionetista, a més de productor i director”. La seva obra inclou meravelles com ‘Los Teleñecos en Cuento de Navidad’ (una de les millors adaptacions del clàssic de Dickens) i la mai ben ponderada ‘Los Teleñecos a la isla del Tesoro’.

Ara, Henson prepara per a Netflix una sèrie-preqüela de ‘Cristal oscuro’, una altra de les grans creacions del seu pare. “La rodarem a tot luxe, amb les marionetes reals i l’atenció al detall de la pel·lícula original”, promet als fans.