Homenatge a Tezuka al Saló del Manga

La cita amb la cultura japonesa, que se celebrarà de l'1 al 4 de novembre, recordarà els 90 anys del naixement del mangaka a més dels 50 de la històrica revista 'Shonen Jump'

jgarcia44279520 icult  xxiv  salon  del  manga  de  barcelona  2018 en  cast180712161034

jgarcia44279520 icult xxiv salon del manga de barcelona 2018 en cast180712161034

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Osamu Tezuka, el ‘déu del manga’, creadord’Astroboy  i d’obres mestres com ‘Fénix’ i desaparegut el 1989, va néixer el 3 de novembre de 1928. I serà en ple equador del pròxim Saló del Manga de Barcelona, que se celebrarà de l’1 al 4 d’aquest mateix mes, el marc ideal per retre-li homenatge en els 90 anys del seu naixement. El del mangaka serà un dels noms que, a través de projeccions, xerrades, conferències o contacontes ressonarà en la nova cita amb la cultura i el còmic japonès, que aquest any tornarà a ocupar 75.000 metres quadrats del recinte de laFira Montjuïc (els pavellons 1,2,3,4 i 5 i la plaça de l’Univers) amb la mirada posada a repetir o superar els 148.000 visitants de l’edició del 2017, segons ha comentat la directora dels salons i del MangaMeritxell Puig, recordant que les dates coincideixen amb el pont festiu. 

Durant la presentació a la premsa aquest dijous, els responsables del Saló encara no han volgut avançar els noms dels autors convidats o les exposicions, perquè s’estan acabant de tancar detalls. Ho revelaran en les pròximessetmanes. Tot i que sí que estaran ben presents dos homenatges més. Un, a la històrica revista setmanal ‘Shonen Jump’,a les pàgines de la qual han aparegut mites del manga com ‘One Piece’ i ‘Naruto’ i que ha arribat a vendre 6 milions i mig d’exemplars, tal com ha apuntat Oriol Estrada, coordinador d’activitats del certamen. I un altre, al recentment desaparegut animador i cofundador dels estudis Ghibli Isao Takahata (1935-2018). 

Entre les novetats d’aquest Saló, ha assenyalat Puig, està repetir l’èxit que al passat Saló del Còmic va obtenir el nou espai lúdic i familiar destinat als nanos de 5 a 12 anys, amb tallers de dibuix, guió i disseny, lectura, contacontes i manualitats, que ara rebrà el nom de Manga Kids. Un altre espai redissenyat serà el que es dirà Japan Experience, una evolució de l’habitual l’Esperit del Japó, que heretarà d’aquest l’atenció a la cultura tradicional nipona però que s’obrirà a les manifestacions més modernes i a la cultura urbana i juvenil. Així, als tallers de cal·ligrafia japonesa, de lectura de màniga, d’origamis o ceràmica, se sumaran activitats de moda, música, cine, tribus urbanes, col·leccionisme de figures, la cultura Idol i fins i tot aprendre les bases de l’idioma per defensar-se en els viatges.  

Esports participatius

“Amb la intenció que els visitants participin més que mai”, ha apuntat Puig, i escalfant motors de cara alsJocs Olímpics de Tòquio del 2020, el Japan Experience inclourà diversos espais amb activitats esportives de beisbol, futbol, bàsquet, beisbol i arts marcials, esports amb “una estreta relació amb el manga i l’anime”. 

El que sí que s’ha revelat ha sigut el cartell d’aquest any, obra de l’artista lleidatana Marta Salmons, formada en l’Escola Joso. Envoltant una noia de grans ulls davant d’un llibre i armada amb un llapis hi apareixen diversos personatges. “Volia representar la idea de la creació, de l’impuls per fer coses, però no només dibuixar sinó també per la cuina, el cosplay... tot el que també es fa al Saló i que implica crear una cosa que surt d’un mateix i compartir-ho”, ha comentat la dibuixant. I el personatge principal transmet aquesta il·lusió. Envoltada d’una mascota (com a picada d’ullet al Manga Kids), una noia vestit de manera similar a Mario Bros (picada d’ullet als videojocs) i una altra al·ludint al ‘cosplay’ en clau més fantàstica i tradicional i no tant del típic personatge de Lolita”. 

Notícies relacionades

Cine i projeccions, conferències i xerrades, trobades i firmes amb autors, completaran una oferta en la qual no hi faltaran altres dels reclams més populars del Saló: la cuina (amb classes, ‘xou cookings’, tallers... tot coordinat per Roger Ortuño, ambaixador de bona voluntat de la gastronomia japonesa), el ‘cosplay’, amb diversos concursos i noves categories, i els concerts i balls, amb actuacions confirmades d’Iria, Cacatua Plus, Sol Piles i el Bleda&Vulvarde.

Les entrades, com en edicions anteriors, tornaran a ser d’un sol accés (no podrà sortir i tornar a entrar) i vàlides per al mateix dia que indiqui el tiquet. En els pròxims dies ja es podran adquirir en la venda anticipada, només a través del web de Ficomic. Segons l’organització, s’està estudiant amb la Fira de Barcelona la possibilitat d’instal·lar caixers automàtics dins del recinte.