Anar al contingut

primer 'doodle' amb realitat virtual

Georges Méliès, un visionari que va inventar el cinema modern

Google ret homenatge al gran director i il·lusionista francès Georges Méliès amb un ‘doodle' interactiu de 360 graus que utilitza per primera vegada realitat virtual

El Periódico / Barcelona

Georges Méliès, un visionari que va inventar el cinema modern

Georges Méliès va revolucionar el cinema poc després d'inventar-se. Va ser, com diu el títol d'una de les seves pel·lícules, ‘L'home orquestra' (1900). Nascut a París el 1861, va fer de dibuixant, pintor, caricaturista, il·lusionista, director del teatre Robert-Houdin, escenògraf, humorista, escriptor, actor, tècnic, etcètera.

Va participar en tots i cada un dels aspectes de producció de les seves obres: des de dibuixar els conceptes de l'escenografia fins a dirigir el repartiment. Aquest dijous Google l'homenatja per la seva tasca en el setè art amb un ‘doodle' interactiu de 360° que per primera vegada utilitza realitat virtual.

L'homenatge de Google a Georges Méliès (8 de desembre del 1861 - 21 de gener del 1938) pretén commemorar la data d'estrena de la que es considera una de les seves millors obres mestres: ‘A la conquesta del pol' (1912).

Méliès va destacar per la introducció de desenvolupaments tècnics i narratius, entre els quals, els efectes especials, i la creació dels primers films de ciència-ficció.

Un visionari

Gràcies a la ment de l'innovador director i il·lusionista francès el  cinema al que coneixem avui dia, com els efectes especials. Méliès, que va protagonitzar gairebé totes les seves pel·lícules, ho va fer en una època en què el cinema començava a caminar i quan pràcticament només es treballava el documental.

El francès va combinar els universos de Robert-Houdin amb la cronofotografia i la cinematografia de Marey i dels germans Lumière. A ‘Viatge a la Lluna', Méliès va demostrar ser un visionari, ja que va crear la seva particular i paròdica arribada de l'home a la Lluna, fet que es va aconseguir 67 anys més tard. 

Així mateix, Georges Méliès va predir a ‘El túnel sota el canal de la Mànega' (1907) la perforació del túnel del canal. Entre moltes altres innovacions que va imaginar en aquesta recerca del futur, va construir el seu propi eclipsi solar amb la maquinària de l'estudi a ‘L'eclipsi: el festeig entre el Sol i la Lluna' (1907), va fer el mateix amb una planta d'energia elèctrica per a ‘A la conquesta del pol' (1912) i va recrear la televisió del futur ‘Fotografia elèctrica a distància' (1908).

Efectes especials

Méliès va aconseguir multiplicar-se a l'escenari a ‘L'home orquestra', una pel·lícula de fa més de 100 anys. En un mateix fotograma es pot veure fins a set vegades el francès, un truc òptic revolucionari. També va arribar a fer-se explotar el cap en un altre dels films.

En el seu homenatge Google assenyala que sense tota aquesta màgia introduïda per Méliès no seria possible la gran varietat de tècniques que dominen avui dia el cinema: maquinària escenogràfica, pirotècnia, efectes òptics, ‘drop out' horitzontals i verticals, obturació de la càmera, encadenaments i sobreimpressions, a més de trucs i efectes de muntatge o de color.