Anar al contingut

ELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLYWOOD

'La forma del agua' i Del Toro regnen als Oscars

Frances McDormand fa posar dretes les dones de l'auditori per compartir el seu Oscar a la millor actriu

Idoya Noain / Julián García / Juan Manuel Freire

Guillermo del Toro és el tercer director mexicà que guanya lestatueta. / ATLAS VÍDEO

L'amor al cine té premi. La forma del agua, creació d'un home que respira passió per tots els porus de la seva pell com Guillermo del Toro, ha sigut coronada aquest diumenge com a millor pel·lícula en la 90a edició dels Oscars. El realitzador mexicà, premiat també com a millor director, ha aconseguit l'inusual èxit que la festa gran de Hollywood es rendeixi al cine de gènere fantàstic, que, com ha recordat el mateix Del Toro, “serveix per explicar la realitat”. I el reconeixement amb quatre estatuetes a la seva pel·lícula, una història d'amor entre una dona muda i un ésser amfibi que també és un encès cant a la diferència, s'ha vist perfectament lògic en una edició dels Oscars on l'Acadèmia de Hollywood ha llançat missatges que no només tenen a veure amb l'art, sinó amb la societat.

Amb el premi a Del Toro es reconeix un creador que a l'escenari del teatre Dolby s'ha definit orgullosament com a “immigrant”, una paraula que Donald Trump ha tractat de convertir en sinònim de criminalitat des que va irrompre en la política dels Estats Units i, pitjor encara, des que exerceix el poder des de la presidència. I l'Acadèmia de Hollywood, que en els últims anys ja havia reconegut els compatriotes i amics de Del Toro Alfonso Cuarón i Alejandro González Iñárritu (aquest per partida doble), ha tornat a demostrar que entén una cosa que també ha dit Del Toro al guanyar com a director: “El millor que fa el nostre art i la nostra indústria és esborrar línies a la sorra, i hem de continuar fent-ho quan el món ens diu que les fem més profundes”.

No ha sigut, ni de bon tros, l'única reivindicació del cine com a poderosa eina política i social a més de com a art que s'ha viscut en els Oscars. I el moment més memorable de la llarga gala l'ha protagonitzat Frances McDormand, que, com s'esperava, ha rebut el segon Oscar de la seva carrera com a millor actriu pel seu treball a Tres anuncios en las afueras. Deixant l'estatueta a terra, McDormand ha demanat a totes les dones nominades i premiades en la nit que es posessin dretes. I després ha exhortat tot el públic a mirar-les bé. “Totes tenim històries per explicar i projectes que necessiten finançament”.

Era la més espontània i aplaudida manera de reforçar un missatge que ha transcorregut per tota la cerimònia: el mateix Hollywood còmplice que va permetre els abusos i les agressions sexuals de Harvey Weinstein o va fer els ulls grossos, ara ha de respondre a les reclamacions del moviment #MeToo. I ja no pot evitar tampoc el clam que l'apressa a fomentar la diversitat i potenciar la igualtat de gènere, de raça o d'origen.

Millor guió original, 'Déjame salir'

El talent d'aquesta diversitat es reconeix. L'Oscar al millor guió original ha sigut per a Jordan Peele, el còmic negre de 35 anys que a la seva opera prima, Déjame salir, ha utilitzat l'horror i la sàtira per parlar del racisme. L'Oscar a guió adaptat, mentrestant, ha anat a les mans gairebé nonagenàries de James Ivory, que a Call me by your name explica una història homosexual que aborda el despertar sexual i emocional d'un adolescent.

Però també han sigut els Oscars d'Una mujer fantástica, la primera pel·lícula xilena amb estatueta, que està protagonitzada per l'actriu transgènere Daniela Vega, i els Oscars amb dos premis per a Coco, una producció de Pixar amb una història purament mexicana, que ha rebut estatuetes per la seva cançó i com a pel·lícula d'animació. “La representació importa”, ha dit reivindicant les històries amb un altre tipus de personatges el seu director, Lee Unkrich.

En algunes categories no hi ha hagut sorpreses: Gary Oldman ha guanyat per la seva interpretació de Winston Churchill a El instante más oscuro (premiada també pel maquillatge); Allison Janney s'ha imposat pel seu treball de repartiment a Yo, Tonya, Sam Rockwell, per Tres anuncios en las afueras. Dunkerque ha sumat tres estatuetes tècniques; El hilo invisible, la indiscutible de vestuari, i entre les dues de Blade Runner 2049 hi ha la que per fi reconeix un mestre de la llum com el director de fotografia Roger Deakins.

0 Comentaris
cargando