CINQUENA EDICIÓ

El festival Americana presenta el seu millor programa

La mostra de cine 'indie' nord-americà projectarà fins a una trentena de llargs i comptarà amb la presència d'Alex Ross Perry

zentauroepp42083660 icult 20 03 2017 director alex ross perry180214181509

zentauroepp42083660 icult 20 03 2017 director alex ross perry180214181509

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de la gran edició de l’any passat, l’Americana, festival de cine independent nord-americà de Barcelona, torna encara més embalat el 2018: una trentena de pel·lícules (és a dir, vuit més que el 2017) desfilaran del 6 a l’11 de març per les pantalles dels cines Girona, Phenomena i l’MWC. La mirada de l’Americana al millor cine indie recent és cada vegada més exhaustiva, sense deixar de ser selectiva. Selectiva i exclusiva: en el programa de la seva cinquena edició hi apareixen molts títols encara inèdits a les pantalles espanyoles, tot i comptar quasi sempre amb el pedigrí del seu èxit en festivals importants com Sundance Tribeca.

A l’Americana ja no li falta ni un convidat forà de prestigi. Aquest any visita el festival Alex Ross Perry, autor de curta però ferotge trajectòria de qui, entre el 2 i el 28 de març, es podran veure tots els llargs a la Filmoteca de Catalunya. El dimecres 7 de març presentarà als Girona Golden exits, la nova mostra, segons les crítiques americanes, de la seva cruenta capacitat d’observació i recargolat sentit de l’humor.

El gruix de les projeccions arrenca aquell dimecres, però el dimarts 6 de març hi haurà sessió inaugural a Phenomena amb Gook, en què el director, actor i ídol K-pop paròdic Justin Chon recorda els disturbis de Los Angeles del 1992 des del punt de vista asiàtico-nord-americà.

Els títols més sonats es reuneixen a Americana tops, secció composta de films aplaudits i premiats en festivals, però, salvant la bastant sobrevalorada Brigsby Bear, sense distribució de cap classe al nostre país. S’hi podran veure la història iniciàtica Beach rats, el thriller naturalista Gemini, la incòmoda sàtira sobre xarxes socials Ingrid goes West (guanyadora del premi al millor guió a Sundance) i Lucky, l’odissea existencial que alguns ja celebren com un clàssic instantani i que va suposar el cant del cigne cinematogràfic de Harry Dean Stanton (el director que li va saber treure un millor partit, David Lynch, hi surt com a actor).

Tampoc s’ha de perdre la projecció en pantalla gran dels dos primers episodis de World of tomorrow, del geni de l’animació Don Hertzfeldt, ni la pel·lícula de clausura, The rider, poètic docudrama amb què la directora Chloé Zhao ha guanyat premis en mútiples festivals, com Cannes i Valladolid.

De la fantasia a la crua realitat

La secció Americana Next, dedicada als talents emergents, compta aquest any amb ganxos com Don’t think twice, comèdia sobre la comèdia amb Gillian Jacobs Keegan-Michael Key, o una altra comèdia també amb repartiment atractiu, Lemon, en què un actor anat a menys (Brett Gelman) pateix una humiliació darrere l’altra.

Els amants del gènere tenen cites importants, com la singular aventura de ciència-ficció The endless, en què Justin Benson Aaron Moorhead fracturen el temps i, per extensió, els nostres caps, o el thriller The strange ones, sobre dos germans ficats en un viatge per carretera que no és el que sembla.

Notícies relacionades

La tercera secció clau, Americana docs, ofereix quatre mostres del gran moment que viu el documental. Es podran veure Dina, retrat d’una parella autista a punt de passar per vicaria; Ex libris, documental de Frederick Wiseman sobre la biblioteca pública de Nova York; Jane, multipremiat retrat de l’experta en ximpanzés Jane Goodall, The work, immersió en les teràpies de grup de la presó de Folsom.

Més informació sobre el festival (incloent-hi sessions gratuïtes, curts, activitats professionals, etcètera), a la seva pàgina web.