FESTIVAL D'ARTS ESCÈNIQUES

Festí teatral al Temporada Alta

El certamen oferirà 97 propostes firmades per, entre altres, Romeo Castellucci, Oskaras Korsunovas, Alain Platel, Àlex Rigola i Pau Miró

’Nit de reis’, Declan Donellan (Cheek by Jowl).

4
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Temporada Alta presenta, un cop més, una programació d’altura. Nacional i internacional. Noranta-set espectacles, més de 300 actors i 22 escenaris concentrats en nou setmanes de festival, de l’11 d’octubre al 10 de des­embre. Un festí teatral que converteix Girona i Salt en «el lloc on veure teatre internacional de primer nivell durant la tardor», segons el seu director, Salvador Sunyer. No en va la cita és la més important del sud d’Europa després del Festival d’Avinyó. I no en va reuneix grans noms dels escenaris, entre vells i grans coneguts que repeteixen i figures de l’escena que hi participen per primera vegada.

Entre els primers, un dels actuals referents del teatre europeu (i internacional): Declan Donnellan (Cheek by Jowl). El director britànic, un assidu de Girona, obrirà la cita amb 'Nit de reis' ('Dvenadtsataia Noch'), una oda a l’amor i a la confusió sexual firmada per Shakespeare, peça que fa més d’una dècada que recorre diversos escenaris amb gran èxit de públic. I amb un repartiment totalment masculí, com manava la tradició en el teatre isabelí. Entre els segons, un debut dels grans: la companyia 1927 i el seu Golem, una premiada producció que fascina mig món des de la seva estrena el 2014. Es tracta d’una peça amb forma d’hipnòtica novel·la gràfica ambientada en un futur distòpic i amb la fantàstica criatura de la tradició jueva com a protagonista. Aquí, l’espectacularitat visual, marca de la casa, està garantida.

POLÍTICA I ACTUALITAT / En l’apartat dels espectacles i companyies a descobrir figura una altra versió de Shakespeare, la que portaran de 'Macbeth' els mexicans Los Colochos Teatro. Rebatejada amb el nom de 'Mendoza', la tragèdia s’ambienta en la revolució mexicana i és una de les peces incloses en l’apartat dedicat a l’escena iberoamericana ja que el festival ha sigut històricament una important entrada a Europa del teatre que allà es cou.

I entre els uns i els altres, Alain Platel i la seva exitosa 'Out of Context for Pina'. El coreògraf belga va crear l’espectacle el 2010, després de la mort de Pina Bausch. Des d’aleshores el presenta una vegada a l’any, esdeveniment que Sunyer feia temps que volia incloure en el Temporada però sempre amb una negativa com a resposta. Fins a aquesta edició, la número 26. Hi ha més produccions internacionals: Romeo Castellucci i Oskaras Korsunovas, entre d’altres. El radical i avantguardista dramaturg italià presentarà una peça inspirada en el món filosòfic de Spinoza. I el lituà oferirà la seva particular visió del teatre convertint 'Diari d’un boig', de Nikolai Gogol, en un inquietant tractat sobre les claus del feixisme. Però al director de la cita li agrada destacar 'Grensgeval', de Guy Cassiers. Teatre radicalment polític amb els refugiats, les fronteres i la immigració com a tema i els textos de la nobel Elfriede Jelinek com a base. Una obra «dura», segons Sunyer, com «duríssima» és 'Blasted' d’Alícia Gorina i amb dramatúrgia de Sarah Kane. Aquestes dues últimes, exemples del festival com a espai que pren el pols a la societat i del teatre com a eina de reflexió.

La de Gorina és, a més a més, una mostra de la important presència de peces d’autoria catalana (66) i de les coproduccions que suma el festival (26). Al festival es podran veure, també, 'Cyrano' que, després de l’èxit de 'Terra Baixa, tornarà a unir Lluís Homar i Pau Miró en l’adaptació del clàssic d’Edmond Rostand, i 'Vania', una versió lliure d’'Oncle Vània' que serà la segona adaptació d’Àlex Rigola d’una obra de Txékhov després del seu 'Ivanov' d’aquest any al Lliure. La dansa la posaran, entre altres, Mal Pelo, Lali Ayguadé i Sol Picó. I com que la programació és multidisciplinària hi haurà també circ, música, cine i espectacles infantils.

Amb tot, o potser per tot, Sunyer va afirmar ahir durant la presentació del Temporada Alta que ha sigut l’edició més «dura» d’aixecar. La queixa ve a tomb de «les difícils relacions amb les administracions». Crítica que porta implícita la demanda d’un compromís econòmic més a llarg termini de les institucions públiques amb el festival per aconseguir estabilitat. Ja que a Europa les grans produccions treballen amb dos o tres anys d’antelació i cada vegada és més complicat arribar a acords d’última hora. La diferència de preus que hi ha aquí i fora tampoc ajuda. 

Notícies relacionades

ENTRADES REBAIXADES / De fet, el pressupost d’aquesta edició, 2,9 milions d’euros, és sensiblement inferior al de la passada, en part degut a la falta de dotació provinent del Ministeri de Cultura, que ha fallat per un «tema tècnic, no polític», aclareix Su-nyer. Encara que la partida més gran del pressupost, 777.300 euros, surt del mecenatge privat.

Tot i la rebaixa econòmica, el preu de les entrades (47.000 a la venda, 7.000 més que el 2016) aquest any és inferior. Igual que el festival va apujar-ne l’import quan l’IVA cultural va arribar al 21%, l’ha reduït ara que l’impost ha baixat al 10%. Però no ho ha fet linealment: les entrades més econòmiques són les més beneficiades. Festí per a tots.