NOVETAT EDITORIAL
Una història del rock en 50 pel·lícules
El llibre 'Sueños eléctricos', del periodista valencià Eduardo Guillot, associa música i setè art a través d'una selecció de films essencials

zentauroepp19240653 icult club tr3sc this is spinal tap 19 adelanto jueves b170228141123
No sabem si el rock serà tan longeu com el cine, però Eduardo Guillot l’invoca a l’hora de reunir en un llibre 50 pel·lícules que reflecteixen o alimenten l’evolució de la música com a cultura transformadora, expressió del signe dels temps des de la seva entrada en escena a mitjans del segle XX. Una guia d’autor, tan funcional com analítica, que recorre per ordre cronològic films associats a les albors del rock’n’roll, a la contracultura, l’òpera rock, la música disco, el heavy metal, l’imaginari indie, les raves i altres universos paral·lels.
El punt de partida de Sueños eléctricos. 50 películas fundamentales de la cultura rock (Editorial UOC) són els títols de crèdit de Semilla de maldad (1955), al galopant so del Rock around the clock, de Bill Haley & His Comets, amb què el seu director, Richard Brooks, va voler il·lustrar una història sobre rebel·lies adolescents. A partir d’aquí desfilen cintes mítiques, èxits comercials i títols underground, de Blow-up a Searching for Sugar Man passant per Febre del dissabte nit, The blank generation i Alta fidelidad, en què Guillot, periodista valencià especialitzat en música i cine, rastreja claus, desentranya trames i situa contextos.
Javier Pérez Andújar deia, a la presentació del llibre fa uns dies, que esperava trobar a Sueños eléctricos «un llibre escrit per un rocker més que per un cinèfil», entenent que «el rock’n’roll et forma i, facis el que facis, ja tens incorporada aquesta textura, aquesta manera de veure la vida». Segurament Guillot, que es declara fill de The Clash («no hi ha pel·lícules que siguin fonamentals», d’aquest grup, lamenta), és més el periodista de rock que vol proclamar la importància d’aquest univers cultural a través del setè art que el cinèfil que tafaneja en un territori exòtic. El rock, aquí, és entès «com a cultura en un sentit ampli i amb una actitud», apunta ell, encara que la missió de l’obra pugui ser tan imponent com «crear un cànon», com va aventurar, en el mateix acte, Rubén Lardín.
El llibre respon a la missió d’establir una pauta, sí, i la llista de pel·lícules favorites de Guillot ve a ser la mateixa que la dels títols que estima més importants. Parlem de cintes representatives d’eres, estètiques, moviments. Moltes, de quan aquests interpel·laven la joventut en un sentit ampli, no a parcel·les minúscules. Guillot les va voler tornar a veure totes abans d’escriure el llibre i es va adonar que algunes, com Tommy, cotitzaven a la baixa. «La pel·lícula no ha canviat, però tu sí», apunta. Aquesta la va acabar incloent, no obstant a la llista.
Mons paral·lels
Notícies relacionadesMons paral·lelsLa informació bolcada en aquestes 208 pàgines és aclaparadora, amb intenció divulgativa, sense esnobismes i a través tries que denoten humor, com This is Spinal Tap, la paròdia del grup dinosaure heavy. No tot és rock i derivats: hi ha intruses homologables com Let’s get lost, documental de Bruce Weber sobre Chet Baker, i Buena Vista Social Club, de Wim Wenders.
Inclou més cintes de ficció que documentals, encara que aquí en tenim altes mostres com 20.000 dies a la Terra (2014), sobre Nick Cave, que tanca el llibre. Pel·lícules, moltes de les quals, avui accessibles a través de plataformes a la xarxa. Guillot les ha glossat sobrevolant prejudicis i parcel·lacions, desenvolupant un criteri d’intenció sòlida i duradora. Inflexible davant la seva idea de la impostura: el veto a Gairebé famosos. «Tenia clar que per principis no hi podia entrar per la seva visió falsa del rock’n’roll».
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Motor El 2026 no podràs conduir el teu cotxe si no tens això: nous requisits de la DGT
- Revetlla a Catalunya Un bebè d'un mes i un home, ferits greus en una nit de Sant Joan amb un miler d'avisos als bombers
- Oci Un home mort i diversos ferits greus durant la revetlla
- Previsió de la CNMV El Govern argumenta que la llei li permet demanar "exigències addicionals"
- El BBVA guanya un 2,54% a la borsa i el Sabadell s’anota mig punt
- Sector financer Entre l’alegria reprimida i el càlcul del pas següent
- CONTEXT Decidiran els accionistes
- El Govern complica l’opa al BBVA al vetar una fusió ràpida