CRÍTICA DE CINE
'La ciudad de las estrellas (La La Land)': culte a la nostàlgia
Damien Chazelle s'inspira en els musicals de Jacques Demy sense oblidar el cine de Hollywood com a fàbrica d'il·lusions
La ciudad de las estrellas (La La Land) ★★★
Direcció: Damien ChazelleAmb: Ryan Gosling, Emma Stone, J. K. Simmons, Rosemarie De Witt, John LegendTítol original: 'La La Land'País: Estats UnitsDurada: 127 minutsAny: 2016Gènere: MusicalEstrena: 13 de gener del 2017
En l’obertura de 'La ciudad de las estrellas (La la land)', rodada en un únic pla seqüència, hi ha tot l’esperit lúdic del cine musical. La referència per a aquesta escena, en què els conductors atrapats en un monumental embús en una de les autovies de Los Angeles surten dels cotxes i es posen a ballar, no és cap film mític de Hollywood, sinó un moment molt similar de 'Les senyoretes de Rochefort', el musical que va dirigir Jacques Demy el 1967 comptant en el seu repartiment amb Gene Kelly, un dels cossos emblemàtics del musical hollywoodià.
Gèneres en desús com el musical (i el 'western') tendeixen a retroalimentar-se constantment en un acte reflex de caràcter referencial, conscients que s’han convertit en un cine per a «coneixedors». Demy mirava al musical nord-americà i Damien Chazelle mira a Demy sense oblidar el cine de Hollywood ja que, entre altres coses, el títol espanyol de 'La la land' fa referència a la ciutat de les estrelles, la meca del cine, la fàbrica d’il·lusions.
Notícies relacionades
Es tracta d’una operació de nostàlgia (dins i fora del relat) una mica impostada: Emma Stone vol triomfar en el cine i ser una estrella com les d’abans i Ryan Gosling, que balla igual que fa drama violent amb Nicolas Winding Refn, desitja triomfar en el jazz tocant només a l’estil de John Coltrane o Thelonious Monk. El passat, la nostàlgia i l’enyorança final pel que no es va aconseguir tenir. Però el film té al mateix temps l’interès (i el risc, encara que aquest sembla minimitzat: els set Globus d’Or auguren una bona recaptació i algun Oscar) del seu concepte escènic i argumental a deshora –com el va tenir 'Història d’amor', el musical de Francis Ford Coppola, fa 35 anys–, les seves precioses referències a la seqüència del Planetarium de 'Rebel sense causa' i alguns números molt ben dissenyats i filmats.
- Sondeig El PSC es referma i Junts passa davant d’Esquerra
- Investigació judicial Hisenda va maniobrar per evitar la imputació del PP en el cas Bárcenas
- GUARDONS Els Laureus coronen Aitana Bonmatí i la selecció espanyola
- Caiguda de la producció Freixenet planteja un erto per a 615 persones per la sequera
- EDUCACIÓ Catalunya unifica la preinscripció d’FP i donarà places segons la nota
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Pastilles de melatonina per combatre l’insomni de forma sana i efectiva
- Jubilació La Seguretat Social avisa: jubilar-se als 63 pot comportar penalitzacions
- a l’aire lliure 4 terrasses per anar acomiadant-se de l’hivern
- CRÍTICA Música amb Barcelona com a escenografia