Anar al contingut

LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

'Swiss army man' triomfa a Sitges 2016

L'extravagant film de Daniels guanya el premi a millor pel·lícula, i Daniel Radcliffe, el de millor actor pel seu fantàstic paper de cadàver flatulent i erecte

Julia Ducournau conquista el guardó a la millor 'opera prima' i el Méliès de Plata per la torbadora 'Grave (Crudo)'

Julián García

'Swiss army man' triomfa a Sitges 2016

La salva d'aplaudiments que va tancar la seva projecció donava a entendre que 'Swiss army man' havia agradat força al públic del Festival de Sitges, al·lucinat, probablement, davant una proposta única, original, extravagant, capaç de saltar alegrement entre el més groller -les contínues flatulències, les ereccions incontrolades- i la poètica més emotiva en forma de faula existencial sobre la soledat, el buit i l'amor. El jurat també ho va sentir així, perquè 'Swiss army man', 'opera prima' de Daniels (Dan Kwan i Daniel Scheinert), s'ha emportar el premi a la millor pel·lícula de la 49a edició del certamen. No només això: Daniel Radcliffe, en la seva fabulosa interpretació de mort descompost i amb problemes de gasos, ha rebut el guardó al millor actor.

A més de 'Swiss army man', els altres dos grans triomfadors del festival han sigut 'Grave (Crudo'), el pertorbador però sensible relat sobre canibalisme de Julia Ducournau (premi a la millor 'opera prima', Carnet Jove i Méliès de Plata), i 'Train to Pusan', el fabulós 'blockbuster' de Yeong Sang-Ho sobre un brot zombi en un tren d'alta velocitat (millor direcció i efectes especials). Sense oblidar, és clar, el merescut premi de la crítica a l'exquisida 'The neon demon', de Nicolas Winding-Refn, i l'inesperat, però no per això injust, Gran Premi del Jurat per a 'La autopsia de Jane Doe', d'André Øvredal.

'Swiss army man', premi a la millor direcció en l'últim Sundance, on molts espectadors, amb la pell fina, van desertar de la sala, explica la història d'un jove nàufrag (Paul Dano) que, just abans de suïcidar-se, descobreix un cadàver a la platja. Un cos, en fi, flatulent per la descomposició que, sí, començarà a parlar i es convertirà en el millor amic del protagonista. Amb ressons del Michel Gondry o l'Spike Jonze més imaginatius (encara que no queda clar si per rendir-los homenatge o riure una mica del seu estil), el film, en la seva alegre valentia, acaba sent una hilarant i emotiva reflexió existencial sobre la soledat, el desemparament i l'aprenentatge en què, a estones, es fa imprescindible treure el mocador de la butxaca. "És una pel·lícula molt original, amb grans interpretacions i una direcció exquisida. La decisió va ser de consens total", ha assegurat el membre del jurat Geoffrey Gilmore. Sobre el premi a Radcliffe, el jurat va valorar la decisió "increïblement atrevida, tan de risc" de qui havia sigut Harry Potter a l'hora d'interpretar "un cadàver".

PREMI PER AL GUIÓ DE 'PET'

De la resta de premis, cal destacar el del públic per a la meravellosa 'La doncella (The handmaiden), de Park Chan-wook; el de millor actriu per a la nena Sennia Nanua, fabulosa protagonista de la distopia zombi 'Melanie. The girl with all the gifts', i el de millor guió per a Jeremy Slater per la perversament juganera 'Pet', del català Carles Torrens.

En la secció Noves Visions One, el premi va ser per a 'Under the shadow', de Babak Anvari; i a Noves Visions Plus, per a 'A dragon arrives', de Mani Haghighi. El premi Focus Àsia va ser per a 'El extraño (The wailing'), de Na Hong-jin, que també va rebre el guardó a la millor fotografia. El premi Anima't va ser per a 'Your name', de Makoto Shinkai, i el Midnight X-Treme, per a 'It stains the sands red', de Colin Minihan. Pel que fa al millor curtmetratge, el premi va ser per a 'Curve', de Tim Egan. 'Arcana', de Jerónimo Rocha, va conquistar, per la seva banda, el premi Brigadoon; i '1974', de Victor Dryere, el Blood Window.