Créixer amb Sergio Dalma
CRÒNICA L'intèrpret va conquistar dues generacions de fans a Cap Roig
Després de treure suc, i or, de la seva vocació italiana en el seu últim cicle de discos, Sergio Dalma desenvolupa ara un perfil més pop i més segle XXI. Les dues facetes, la del baladista enamoradís de veu trencada i l'intèrpret de contorns adults que mira de reüll la música anglosaxona, en elèctric i en acústic, van confluir aquest dissabte en una foto apaïsada en la qual hi va haver espai i temps per a tot. «Serà un concert llarg», va anunciar el cantant de Sabadell al començament del primer dels seus dos recitals al Festival de Cap Roig.
La seva figura del galant romàntic no es consumeix, només va modulant les formes per a gaudi d'un públic fidel, que s'amplia per baix sense insinuar complexos pel consum d'estrofes tan sentimentals. Dues generacions, mares i filles, i un col·lectiu de marits al qual Dalma es va dirigir amb comprensió. «No serà dur, passarà bé», va ironitzar.
Amb volum
Les primeres quatre cançons van procedir de la seva nova obra, titulada succintament Dalma. Aquí hi va haver Eres, amb introducció intensa a l'estil Coldplay, l'àlgida Imaginando i dues peces més recollides, Nada igual a ti i Se empieza nuevamente. De l'empenta pop amb aparell electrònic i guitarres nervioses al mig temps de tamboret i mirada curta. Llàstima que quedés fora del repertori una de les millors del nou disc, Si todo lo que siento se pudiera cantar, que li ha compost Iván Ferreiro.
Més que travessar repertoris, Dalma els va agrupar en grans blocs, i el segon va dirigir la mirada a Itàlia, al cançoner amb el qual, va confessar, es va familiaritzar en la seva infància, a través dels discos del Festival de San Remo que corrien per casa. De Jimmy Fontana (El mundo) al més contemporani Umberto Tozzi (Te amo, Gloria), aquí en potent tàndem amb la corista Alicia Araque, passant per Sandro Giacobbe i El jardín prohibido, un clàssic en què el protagonista, després d'enganyar la seva dona amb la seva millor amiga, li deixa anar: «Lo siento mucho, la vida es así, / no la he inventado yo».
Notícies relacionadesUna transició al llenguatge acústic va portar el viatge al «començament de tot» amb Esa chica es mía, el seu primer èxit, de fa 27 anys, cap a peces més modernes, com Si te vas i Déjame olvidarte, aquesta amb estrofes en català. També en la seva llengua materna va cantar Boig per tu, de Sau, primer a veu i piano i finalment a cappella, recolzat pel públic, mentre s'endinsava a la platea buscant el cos a cos amb els seus fans.
Els canvis de bloc, amb cortines electròniques i Dalma fora de l'escena, van ser una mica llargs. El tercer va portar un retorn al mig temps pop amb Mi historia entre tus dedos, un Solo para ti amb suau groove i guitarres endurides, i La vida empieza hoy. Temps de cançons indubtablement populars, italianes (Tú, Yo no te pido la luna) o no, amb el Bailar pegados que va consumar el gran moment d'identificació col·lectiva. El fetitxe del karaoke, una de les cançons més versionades i parodiades dels últims 25 anys, en la seva veu original. Per a gaudi de mares, filles i, potser, algun marit.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Guerra a l’est d’Europa El Donbàs, després de la ruptura Trump-Putin
- La diana de totes les crítiques pel ‘robatori del segle’ a França
- Cop històric La directora del Louvre demana una comissaria al museu
- Tribunal Internacional de Justícia Facilitar la feina de la UNRWA, una "obligació"
- El conflicte del Pròxim Orient El Parlament d’Israel fa el primer pas per a l’annexió de Cisjordània