EL FESTIVAL DE MÚSIQUES AVANÇADES

Records del futur a Sónar+D

L'algoritme d'intel·ligència artificial com a prescriptor dels nostres gustos musicals es converteix en rei del debat a Sónar+D

 

  / JULIÁN GARCÍA

2
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Cada dilluns, Spotify exerceix un acte de màgia amb la seva llista de descobriment setmanal. Amb una precisió sorprenent, la llista, personalitzada per a tots i cadascun dels seus milions d'usuaris, és capaç d'encertar la música que ens agrada i, sobretot, la que ens agradarà. El secret no és altre que l'algoritme, que vindria a ser la poció amb què Spotify compara els hàbits d'escolta d'usuaris amb gustos similars i fer així recomanacions d'alta precisió. L'algoritme és, aquest any, el saltador rei del Sónar+D, un soc d'inventors, creadors i pensadors que, a manera d'efervescent ‘Tomorrowland’ de la cultura digital, se celebra en paral·lel al Sónar. En una època de sobresaturació informativa, ¿ha mort el factor humà en la prescripció cultural? ¿Preferim la recomanació d'un eficaç algoritme capaç de predir els nostres gustos que la del tradicional expert en la matèria que sabia separar-nos el gra de la palla? Un debat candent del qual Sónar+D ha llançat aquest dijous algunes pistes. Vegem-ne algunes.

Matt Ogle i Ajay Kalia són fervents defensors de l'algoritme. No en va són els gurus de la llista de descobriment setmanal i dels 'taste profiles' de Spotify. La parella ha oferert una xerrada aquest dijous en què han defensat el caràcter “humà i natural” de la llista. Intel·ligència artificial, sí, però amb ànima, una mica a l'estil del sintezoide Vision de 'Los Vengadores'. Al mateix espai, una hora després, Jeff Smith, cap de música a BBC Radio 2 i BBC 6 Music, defensava el paper humà i de la ràdio com a mitjà prescriptor per excel·lència.

EMOCIONS I PRECOGNICIÓ

Notícies relacionades

Amb el combat necessàriament nul, i uns metres més enllà, el col·lectiu català Domestic Data Streamers donava el toc humà a la perfecció algorítmica de Spotify mitjançant la instal·lació 'The time keeper'. “Una cançó pot estar connectada per sempre a un record, però… ¿i si es pogués fer al revés? ¿I si establíssim una connexió entre un moment futur i una cançó que encara desconeixem?”, es pregunta Rosa Monge, una les responsables de la instal·lació. A mig camí entre el colorista univers de bales emocionals de ‘Del revés’ i la severa precognició de ‘Minority report’, la misteriosa màquina de 'The time keeper' és capaç d'oferir a l'usuari la cançó somiada per al moment perfecte. “Tu un dia expresses el desig d'anar a Menorca. Al cap de tres mesos vas a Menorca i nosaltres et proporcionem la cançó ideal per a aquest moment", afirma Monge. Records del futur a Sónar+D.

L'algoritme sap el que t'agrada i el que t'agradarà, però, no conforme amb això, sembla disposat a convertir-se també en creador artístic. Un dels estands del MarketLab de Sónar+D és el del Barcelona Supecomputing Center (BSC), especialitzat en computació d'altes prestacions. La seva proposta per a aquest any és l'anomenat 'Algorritmo', una creació musical en temps real que serà composta a mitges entre les propostes i les opinions dels assistents al festival i el mateix algoritme d'intel·ligència artificial. "No sabem què en sortirà", explica amb un somriure un dels seus responsables, Fernando Cucchietti. Però alguna cosa en sortirà, que ningú ho dubti. L'algoritme no descansa.