SALÓ DEL CÒMIC 2016
Il·lustradors 2.0
L'exposició 'Ilustr@' reuneix l'obra de 15 joves artistes que utilitzen les xarxes socials com a aparador del seu treball

N’hi ha que se senten més pintors que il·lustradors, com Paula Bonet que, tot i que no abandona el cartellisme, necessita treballar amb el pinzell i l’oli tant com pot; n’hi ha que el seu fort és la vinyeta pura i dura, com per exemple Agustina Guerrero i el seu encantador àlter ego, La Volátil, i n’hi ha que no diferencien entre tècniques: «Per mi tot forma part del mateix, de la creativitat», afirma Amaia Arrazola. Però tots coincideixen en una cosa: són il·lustradors 2.0; tots fan servir les xarxes socials per mostrar el seu treball. I aquesta és la característica comuna que els ha portat a compartir espai a l’exposició Ilustr@ del Saló del Còmic.
La mostra reuneix 49 peces de 15 artistes però en podrien ser molts més: els de l’exposició «són només la punta de l’iceberg de tota una generació, només s’ha de bussejar per internet per trobar desenes d’il·lustradors emergents que s’estan obrint pas promocionant-hi els seus treballs», apunta Anna Abella, comissària de l’exposició. Un bon exemple: Guerrero mai es va animar a presentar el seu treball a les editorials, però sí a penjar-lo a Facebook, i ràpidament va començar a sumar seguidors i una editorial va contactar amb ella. Ja va pel quart llibre, el tercer sobre La Volátil, «un personatge que s’ha fet un lloc entre el públic i al qual la gent ha agafat afecte», afirma. És semblant la història de Marta Nael, que assegura que mai ha anat amb un « book sota el braç. Els contactes es fan perquè algú veu l’obra per internet».
Competència a internet
La joventut és una altra característica del grup. «La majoria són nascuts als anys 80 i es troben com peix a l’aigua utilitzant web, blog, Facebook, Instagram, Twitter, Devianart, Pinterest...», explica la comissària. «No he viscut una època sense xarxes socials, treballo com a il·lustradora des de la crisi i des de Facebook», reflexiona Arrazola. Una cosa bona: «Tens el teu públic i els teus clients a un cop de clic», però no tot és tan senzill: «La teva competència és el món sencer».
Notícies relacionadesPerò compartir joventut i domini digital no significa treball uniformat. Tot al contrari. «La diversificació és un altre signe dels temps», segons Abella. Hi ha de tot. Mentre que Bonet i Nael exploten una faceta més pictòrica, d’altres, com Guerrero, Ana Oncina i Moderna de Pueblo, es decanten pel còmic o la vinyeta amb cert missatge i humor quotidià. La publicitat també hi és present. És on Conrad Roset bolca part del seu talent. Va començar contractat per Zara – «van veure el meu blog, i va ser abans de l’existència de Facebook», explica– i després han arribat altres grans firmes. La resta de la creativitat la reserva per a projectes més personals, com la sèrie Muses, inspirada en l’expressionista Egon Schiele.
«Han trobat a la xarxa el mitjà perfecte per obrir-se camí», sentencia la comissària. I han arribat lluny. Tres d’ells, Roset, Guerrero i Nael, participaran dissabte en una taula rodona del saló.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Accident Mor l’exvicerector de la UB Gaspar Rosselló al relliscar i precipitar-se en una cala a Mallorca
- Labubus 48 hores d’espera per un Labubu de Pop Mart: «Hem dormit amb cartrons per revendre’l pel doble»
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor