SALÓ DEL CÒMIC 2016

Il·lustradors 2.0

L'exposició 'Ilustr@' reuneix l'obra de 15 joves artistes que utilitzen les xarxes socials com a aparador del seu treball

 

 

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

N’hi ha que se senten més pintors que il·lustradors, com Paula Bonet que, tot i que no abandona el cartellisme, necessita treballar amb el pinzell i l’oli tant com pot; n’hi ha que el seu fort és la vinyeta pura i dura, com per exemple Agustina Guerrero i el seu encantador àlter ego, La Volátil, i n’hi ha que no diferencien entre tècniques: «Per mi tot forma part del mateix, de la creativitat», afirma Amaia Arrazola. Però tots coincideixen en una cosa: són il·lustradors 2.0; tots fan servir les xarxes socials per mostrar el seu treball. I aquesta és la característica comuna que els ha portat a compartir espai a l’exposició Ilustr@ del Saló del Còmic.

La mostra reuneix 49 peces de 15 artistes però en podrien ser molts més: els de l’exposició «són només la punta de l’iceberg de tota una generació, només s’ha de bussejar per internet per trobar desenes d’il·lustradors emergents que s’estan obrint pas promocionant-hi els seus treballs», apunta Anna Abella, comissària de l’exposició. Un bon exemple: Guerrero mai es va animar a presentar el seu treball a les editorials, però sí a penjar-lo a Facebook, i ràpidament va començar a sumar seguidors i una editorial va contactar amb ella. Ja va pel quart llibre, el tercer sobre La Volátil, «un personatge que s’ha fet un lloc entre el públic i al qual la gent ha agafat afecte», afirma. És semblant la història de Marta Nael, que assegura que mai ha anat amb un « book sota el braç. Els contactes es fan perquè algú veu l’obra per internet».

Competència a internet

La joventut és una altra característica del grup. «La majoria són nascuts als anys 80 i es troben com peix a l’aigua utilitzant web, blog, Facebook, Instagram, Twitter, Devianart, Pinterest...», explica la comissària. «No he viscut una època sense xarxes socials, treballo com a il·lustradora des de la crisi i des de Facebook», reflexiona Arrazola. Una cosa bona: «Tens el teu públic i els teus clients a un cop de clic», però no tot és tan senzill: «La teva competència és el món sencer».

Notícies relacionades

Però compartir joventut i domini digital no significa treball uniformat. Tot al contrari. «La diversificació és un altre signe dels temps», segons Abella. Hi ha de tot. Mentre que Bonet i Nael exploten una faceta més pictòrica, d’altres, com Guerrero, Ana Oncina i Moderna de Pueblo, es decanten pel còmic o la vinyeta amb cert missatge i humor quotidià. La publicitat també hi és present. És on Conrad Roset bolca part del seu talent. Va començar contractat per Zara – «van veure el meu blog, i va ser abans de l’existència de Facebook», explica– i després han arribat altres grans firmes. La resta de la creativitat la reserva per a projectes més personals, com la sèrie Muses, inspirada en l’expressionista Egon Schiele.

«Han trobat a la xarxa el mitjà perfecte per obrir-se camí», sentencia la comissària. I han arribat lluny. Tres d’ells, Roset, Guerrero i Nael, participaran dissabte en una taula rodona del saló.