ÒBIT
Manolo Tena, veu trencada amb caràcter llatí
El cantant madrileny d'origen extremeny, autor del disc 'Sangre española', mor als 64 anys
Fa quatre dies, a l’octubre, el vam poder veure a la sala Barts amb ganes de tornar a començar, lluint cançons noves i intentant convertir l’energia que el va portar al costat fosc, a l’addicció i el rumb discogràfic errant, en font de regeneració i inspiració, però la malaltia es va interposar en el seu camí. Un càncer de fetge va acabar ahir al matí amb la vida de Manolo Tena, un veterà del rock des dels anys 70 i autor del popular 'Sangre española', als 64 anys.
Aquell disc que, el 1992, el va convertir en artista de multituds li va donar el seu perfil definitiu: el cantant de rock amb pulsions llatines, de veu rasposa però càlida, de textos en primera persona que expressaven temperament, romanticisme i lírica urbana. Però Tena, nascut a Benquerencia de la Serena (Badajoz), el 21 de desembre de 1951, establert a Madrid des de la seva infància, va arribar a 'Sangre española' als quaranta, arrossegant un inestable currículum a cavall de dues bandes, Cucharada i Alarma!!!
Amb Cucharada es va endinsar en un 'underground' madrileny molt literal, ja que el grup va actuar sovint al metro. Pròxims al col·lectiu llibertari 'La Cochu', Laboratorio Colectivo Chueca, van integrar el seu llengut 'Social peligrosidad' en l’antologia 'Rock del Manzanares. Viva el rollo 2' (1978), publicat per Chapa, compartint vinil amb Leño i Asfalto. La lletra la firmava el cantant i baixista, el llavors acreditat com a José Manuel de Tena. «¿Quién es el culpable y quién el innocente? / ¿El justo millonario o el pobre necesario?». Poètica subversiva, rock urbà amb rampells progressius i posades en escena teatrals.
TEMPS DE ‘MOVIDA’
Després de l’àlbum 'El limpiabotas que quería ser torero' (1979), produït amb cert luxe per Teddy Bautista, que contenia la cançó Compre, crítica al consumisme que als anys 90 va adaptar Siniestro Total, va arribar el desencant derivat de les baixes vendes. Ja eren temps de 'movida', però el següent pas de Tena, Alarma!!!, no va arribar fins al 1983. Una aposta menys excèntrica: el trio d’un rock impetuós amb sintonia new wave i incursions en el reggae que accentuaven la seva proximitat amb The Police primera època (escoltin 'Cansado de esperarte').
D’Alarma!!! en van quedar un parell de discos amb cobertura multinacional. La banda no va arribar a triomfar, desubicada entre les dues tribus del moment, la del new wave i la rockera-heavy, però va deixar un rastre de cançons a què altres artistes rendirien honors, com 'Marilyn', que va gravar Ana Belén, i 'Frío', adaptada per Barricada, Los Secretos i Quique González.
Tena es va decidir a gravar pel seu compte, però la seva estrena, 'Tan raro' (1988), va fer honor al seu nom: llançat pel segell Elígeme, amb Sabina implicat, la seva lírica rockera desenganyada gairebé no va obtenir repercussió. El disc maleït de Tena, en contrast amb els fastos de 'Sangre española' (1992), on va suavitzar la seva inclinació pel rock, el blues i el soul amb inflexions llatines en èxits com la peça que va donar títol al disc, 'Tocar madera' i 'Qué te pasa' (amb la seva proximitat a All that heaven will allow, de Bruce Springsteen).
Notícies relacionadesTena recordava mesos enrere a aquest diari que «l’èxit és, com va dir Dylan, una estranya manera de fracassar», i 'Sangre española', que li va donar projecció comercial i un camí a seguir, no va fer la seva vida més afortunada. Van créixer els seus problemes amb les drogues, que associava a la seva naturalesa addictiva, mentre 'Las mentiras del viento' (1995) i 'Juego para dos' (1998) rebaixaven la tensió. Demandat per la seva discogràfica per no voler treballar amb els seus productors, tenia el compte embargat per Hisenda.
AGENDA ACTIVA
Però l’any passat, 'Casualidades', el seu primer disc en set anys, el mostrava reanimat alhora que TVE li dedicava un documental d’'Imprescindibles' i La Sexta l’incloïa en el 'docu-reality' 'A mi manera', juntament amb Marta Sánchez, Mikel Erentxun, Antonio Carmona, Sole Giménez, Nacho García Vega i David DeMaría. L’ingrés a l’Hospital Gregorio Marañón, de Madrid, va violentar la seva agenda de concerts, activa aquests dies: el seu últim concert va ser el 19 de març passat a Las Palmas i planejava seguir de gira i gravar un disc l’any que ve, fent seu el significat del tatuatge que lluïa en un avantbraç, l’escriptura japonesa del verb «sobreviure».
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- Carta blanca des de la música clàssica
- A l’interior d’Espanya es viu fins a 10 anys més que a la zona costanera
- La Loteria de Nadal pot pujar de preu: el primer premi també serà més gros
- El 72% del material de pedòfils són imatges quotidianes El Govern regularà el ‘sharenting’: adeu a publicar fotos del teu fills a les xarxes socials, una forma de «negligència, maltractament i abús»
- Foscos intermediaris Ucraïna i l’oposició castrista assenyalen l’ambaixada russa pel reclutament de cubans per a la guerra
- Relacions entre socis El PSC i ERC avancen en la negociació del finançament singular per desencallar els pressupostos d’Illa
- Humanització de la sanitat Una pacient amb càncer: «La meva psicòloga és tan important per a mi com l’oncòleg»
