Kanye West, messies del rap i de la moda

El productor i raper va estrenar el disc 'The life of Pablo' i la seva tercera col·lecció de roba al Madison Square Garden

La família Kardashian va assistir en ple a l'esdeveniment, que va ser retransmès en 'streaming' per Tidal i es va poder veure en cines de tot el món

jgarcia32751919 kanye west gestures to the audience at the unveili160212132627

jgarcia32751919 kanye west gestures to the audience at the unveili160212132627 / Bruce Barton

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'esperat nou àlbum de Kanye West es va estrenar ahir en un esdeveniment al Madison Square Garden que incloïa la presentació de la tercera sèrie de la seva marca de roba Yeezy, dins de la Setmana de la Moda de Nova York. Un acte seguit no només pels afortunats posseïdors d'una entrada per a aquesta 'listening party' en clau messiànica, sinó també per espectadors de la retransmissió en cines al voltant del món (a Barcelona, a La Maquinista, amb entrades gairebé esgotades). El llançament del disc estava previst per a aquest divendres, però de moment no té confirmació de data de sortida

La resta del món també podia seguir la retransmissió, o intentar-ho, a través d'un 'streaming' de la plataforma Tidal que va caure víctima de problemes tècnics: temps de càrrega impossibles, interrupcions o, simplement, inacció total.

Els problemes tècnics i endarreriments es van estendre al mateix Madison Square Garden, on durant una mica més de mitja hora l'únic que es va poder veure (sense àudio) va ser la misteriosa decoració de la pista dels New York Knicks, amb un gran llençol cobrint dues estructures. També plans des de terra de les anades i vingudes d'espectadors que aquella nit portaven les millors vambes.

L'acte va començar, finalment, amb Kim Kardashian, dona de West, asseient-se ahir a la nit amb perruca rossa, amb la resta de la saga: les seves germanes Kourtney i Khloe Kardashian; les dues mares, Kris i Caitlyn Jenner; les seves mig germanes Kylie i Kendall Jenner… Totes vestides per a l'ocasió amb conjunts 'total white' firmats per Olivier Rousteing, de la firma francesa Balmain.

Qui comprés l'entrada (de l'MSG o La Maquinista) pensant a veure un concert, es devia sentir decebut (i de fet, a la sala de cine hi va haver alguna deserció): Kanye West va baixar fins a la pista per obrir un 'laptop' i, no pas sense problemes, posar-nos el seu disc. En un moment donat, després d'acabar una cançó, es va sentir el so 'blow' de quan arriba un 'mail'.

Rialles a part, 'The life of Pablo' (així es diu el disc, en principi definitivament, després de descartar-se 'So help me God', 'Swish' i 'Waves') sembla el “disc de la vida” promès per West. Qui temés que el seu matrimoni amb Kim Kardashian o la seva recent paternitat el durien a fer un disc tan confortable com la nova vida domèstica que porta, pot respirar tranquil: sense arribar als accessos sorollistes de 'Yeezus' (2013), el nou àlbum mostra West seguint la vena experimental i oberta a tot dels últims temps. So sense farciment, com a 'Yeezus', amb fonts house, techno i noise, i un granpat de convidats (Rihanna, Frank Ocean, The Weeknd) donant la millor versió i la més intensa de si mateixos.

ODA AL SEU PARE

Obre el disc 'Ultra light beams', amb la col·laboració de Chance The Raper i basada en essència en veus gòspel i sintetitzadors crus. Quan va acabar, el llençol va caure i es va desvelar la nova col·lecció de Yeezy, en una 'performance' creada per la seva habitual col·laboradora Vanessa Beecroft. Desfilada estàtica, amb els models quiets, gairebé tots drets, sobre les construccions; tenien un munt de normes clares, entre elles “no somriure”, “no ballar” o “no cantar, sempre que no s'indiqui”. També: “Ets una foto”. La col·lecció segueix la línia habitual a Yeezy, barreja personal de 'streetwear' i alta costura, però amb més color de l'habitual.

Va seguir 'Father stretch my hands pt&1 & pt2', segons va dir Kanye ahir a Twitter, una oda al seu pare composta entre llàgrimes.

Però la cançó que causaria sensació, i no només per motius de subjugadora estètica sonora, era 'Famous', en què Kanye rapeja el següent sobre Taylor Swift: “Sento que Taylor i jo podríem tenir sexe / Vaig fer famosa aquella meuca”. Això últim en referència al moment dels MTV Video Music Awards del 2009 en què el raper va interrompre la cantant durant el seu agraïment al premi al millor vídeo femení, que Kanye West va assegurar, apassionadament, hauria d'haver recaigut en Beyoncé. Segons un comunicat de l'equip de Taylor, la cantant va ser informada sobre la cançó per Kanye, però ella no hi va donar el vistiplau. El germà de Taylor va respondre ahir a la controvèrsia llençant les vambes Yeezy a les escombraries.

Després, a 'High lights', Kanye dirigeix els seus dards a l'ex de la seva dona, el cantant i actor Ray J: “Suposo que Ray J i jo podríem ser amics, si no estiméssim la mateixa meuca / Pot ser que tu te la fessis abans / L'únic problema, jo sóc ric”. La mateixa cançó inclou les línies: “A vegades m'agradaria que la meva polla tingués una càmera digital / per poder tornar a veure aquella merda a càmera lenta”.

ADIDAS VS. NIKE

Després del tancament amb la ja coneguda 'Wolves', col·laboració amb Sia i el raper Vic Mensa, Kanye va demanar reaccions a crits sobre el disc i la línia de roba. “Crec que deveu pensar que, perquè sóc famós, raper o faig diners, aquesta merda és fàcil de fer. Una de les coses més difícils de fer va ser aconseguir que la gent amb talent que va treballar en la col·lecció cregués prou en la meva visió per venir a pencar amb un raper”.

Notícies relacionades

Tot seguit va donar les gràcies a Adidas, col·laboradora del projecte Yeezy amb West, i va animar el públic (amb força èxit) a cridar: “¡Que es foti Nike!”. Però un dels moments més insòlits de la nit, que va aixecar rialles a La Maquinista, va ser el tràiler d'un videojoc en què el renaixentista West també treballa en aquests moments. Res a veure amb 'Grand theft auto': en el tràiler, Donda, difunta mare de l'artista, travessa les portes del cel a bord d'un pegaso.

Abans de marxar al 'backstage' amb la família, West va confessar que el seu somni és convertir-se en director creatiu d'Hermès; simplement això. Se'n va anar l'amfitrió, però la festa va seguir: els models ja van poder cantar i ballar amb temes de Young Thug, Travis Scott, Beyoncé o Rihanna. A la sala de La Maquinista, ningú es va aixecar a ballar, però la sala va trigar a buidar-se. Aquell esdeveniment únic era per aprofita-rlo fins a l'últim segon.

Temes:

Moda Música