EXPERIÈNCIA ESTÈTICA I SENSORIAL
La bellesa de la tecnologia
L'estudi ART+COM i el músic Ólafur Arnalds aixequen una colossal escultura cinètica
Envoltant, etèria, harmònica, ingràvida, sensorial, experimental i, sobretot, bella. Però amb un nom poc poètic: RGBCMY Kinetic. Així és la peça d'art, cinètic, és clar, i amb un peu en el light art, que presenta el Sónar aquest any. Cinc-cents metres quadrats de foscor i quietud amb cinc petits discos reflectants suspesos a 12 metres de terra que es mouen creant una afinada coreografia de llum i so. Un bàlsam de mesures colossals per als sentits desbocats pel banquet auditiu que és el festival.
La instal·lació -«una reflexió de la naturalesa a través de l'enginyeria», segons els seus responsables- porta la firma d'ART+COM, un dels estudis d'interacció més veterans d'Europa i molt pròxim al Chaos Computer Club, la principal associació de hackers del continent. I potser per això, per la seva obsessió per la protecció, la peça es pot veure però no passejar-hi: És una qüestió de «salut i seguretat», afirma Jussi Ängeslevä, vicedirector creatiu de l'estudi. Encara que no nega una qüestió estètica: «Hi ha millor vista des de la grada que hem construït per veure-la». No en va el component de bellesa és important en la instal·lació: «Hem intentat crear emoció usant maquinària industrial d'alta precisió. Eines que normalment s'usen en un context fabril, però que aquí estan posades al servei d'una experiència estètica que és el que volem presentar per sobre de tot».
Així, els cinc discos descomponen la llum de tres focus en múltiples colors que es projecten harmònicament a terra. Un moviment coreogràfic que té molta i sofisticada tecnologia al darrere, i el talent de l'islandès Ólafur Arnalds en la banda sonora. Un compositor versat a crear per al cine i la dansa que ha afrontat el projecte com si es tractés d'un ballet: «És com crear música per a ballarins, però ballarins que en aquest cas no són humans, són robots», afirma. I continua: «Tot i que veiem objectes, en la composició, el ritme i el moviment hi ha molta coreografia que remet al llenguatge de la dansa».
Notícies relacionades
Naturalesa i màquina. Humans i robots. Tot en tensió. «L'equilibri ambivalent entre el superprecís control mecànic i els moviments orgànics, vius» és el que fa bella l'escultura, segons el parer d'Ängeslevä. Encara que admet el lliure albir: «Cada visitant pot tenir la seva pròpia experiència».
Promoure la investigació
La peça és una producció de Sónar Planta, la conjunció del festival i el projecte Planta de la Fundació Sorigué. Una iniciativa que té com a objectiu promoure la investigació dels llenguatges creatius al voltant de la tecnologia i l'art new media. La d'aquest any és la seva segona col·laboració i n'hi ha previstes dues més. No es diu res del pressupost, que es preveu alt. Ni del destí de la peça: «Hi ha la possibilitat que vagi a Planta, i ho hem de valorar», afirma Ana Vallés, directora de la fundació. De moment, la propietat intel·lectual és dels artistes.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada