Viatge a la melancolia

EL LLIBRE DE LA SETMANA Padura dibuixa una Havana de personatges de vides tortuoses

Gent en un carrer de l’Havana.

Gent en un carrer de l’Havana. / AP / RAMÓN ESPINOSA

2
Es llegeix en minuts
Baixeras

L'Havana que dibuixa Leonardo Padura (l'Havana, 1955) en el volum de relats Aquello estaba deseando ocurrir té una rara intensitat. A la seva proverbial plasticitat l'autor cubà afegeix en aquest llibre un vertiginós i efectista cabal verbal jugant a favor d'uns personatges que sembla que estan perdent sempre perquè les vides que recreen són tortuoses a l'hora que pintoresques i, per moments, gairebé infames. Es diria que una felicitat que ha de venir i una mica nefasta està a l'aguait d'uns actors proclius a expressar l'aventura d'estar vivint.

Si «en el principi va ser la fascinació» tal com diu el pòrtic de Nueve noches con Violeta del Río, text fulgurant i homenatge no velat al Cabrera Infante més festiu i musical, és perquè Padura també ha sabut alinear-se amb una tradició literària que té en el Reinaldo Arenas d'El mundo alucinante el seu principal guaita. Una fascinació, un món al·lucinant i al·lucinat que té alguna cosa de viatge melancòlic a un passat on no poques històries tenen el regust amarg del dolor per amors (la majoria de vegades homosexuals) no correspostos. I, no obstant, no només acaben ensorrant-se unes figures solitàries que busquen delerosament instants de felicitat, sinó que s'ensorra també un sentit de l'existència emparat per la beguda, la música, la conversa festiva amb els amics i el sexe.

Molts dels espais i de les escenes que es repeteixen en aquests contes -han estat escrits amb anys de diferència entre si- anuncien ni més ni menys que una teoria de la vida i de l'amor a ritme de bolero. Aquello [que] estaba deseando ocurrir és, si es vol, «un tímid tremolor» que estremeix la pell d'Adelaida a Adelaida y el poeta, «la reveladora certesa» que la vida de Miguel Fonseca «podia estar canviant per sempre» narrada a El destino: Milano-Venezia (via Verona) o el despertar delicat d'Alborada Almanza «amb la sensació precisa que alguna cosa extraordinària estava a punt de passar aquell dia» a La muerte feliz de Alborada Almanza.

Fent passejar els personatges per una Havana universal, Padura tenyeix de color local uns contes que perpetuen una intuïció: una galeria de vides espectrals intenten justament mitigar la soledat inherent a l'ésser humà. La recerca delerosa de companyia intenta compensar unes vides gairebé buides, però modestament aptes. I en això Padura és sorprenent. Amb prou feines amb un fraseig simple i gràcies a uns diàlegs afilats que callen més del que diuen l'autor de El hombre que amaba a los perros recrea un món físic però sobretot mental i sentimental. Una Havana gairebé perduda on un genuí poti-poti de personatges centrípets lluiten amb ells mateixos nedant en una mar de dubtes perquè són concebuts com la combinació perfecta entre nostàlgia i oblit. Tot plegat situat en una ciutat en ruïnes en la qual s'especula, s'experimenta i, sobretot, s'evoquen ingents quantitats de nostàlgia sense digressions morals ni costumistes.

Notícies relacionades

LLIBRE SENSUAL /Padura ha escrit un llibre sensual i ho ha fet amb una força suggestiva evident: les al·lusions i les el·lipsis han donat el seu fruit. Sàpiga el lector que aconseguirà tocar amb la punta dels dits el regust amable que un bon vi negre ens deixa a la boca. I no dubti que tot el que s'explica aquí, per remot que li sembli, el concerneix. Pura vida.

AQUELLO ESTABA DESEANDO OCURRIR / Leonardo Padura / Tusquets. 264 pàg. 18 €