Un gegant entre gegants

Ken Niimura, l'autor espanyol de manga de més èxit, es prepara per fer un petit gir i introduir la ciència-ficció en la seva pròxima obra

Va ser nominat als Eisner, els Oscar del còmic

Viure del manga o del còmic és el somni de centenars de joves i no tan joves dibuixants que busquen obrir-se camí en un món en què és difícil entrar, més complicat mantenir-s'hi i gairebé impossible dedicar-s'hi en exclusiva. L'espanyol Ken Niimura, una de les estrelles del Saló del Manga, viu al Japó de la seva obra mentre José María Beroy compagina el còmic amb altres activitats

El Saló del Manga inaugura la vintena edició. / MONICA PELLICCIA

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Ken Niimura (Madrid, 1981) és un dels convidats estrella del Saló del Manga de Barcelona, que se celebra fins diumenge al recinte firal de Montjuïc. De pare japonès i mare espanyola, es va criar i va créixer a la capital espanyola, malgrat que sempre sense oblidar les seves dobles arrels i adoptant l'expressió artística (en aquest cas, el dibuix) com «la millor manera» de poder expressar-se quan hi havia paraules que no li sortien en japonès o espanyol. Després d'haver estudiat Belles Arts, va tenir el debut internacional somiat: va ser nominat als Estats Units als premis Eisner (els Óscar del còmic). Avui, viu i treballa al Japó.

«Quan vaig acabar els estudis em vaig plantejar què feia amb la meva vida i vaig decidir que volia dedicar-me professionalment al còmic. Havia fet un Erasmus a Bèlgica i vaig decidir que havia de viure a l'estranger i veure coses diferents. El 2007 vaig anar a París, i va ser allà on vaig crear Soy una matagigantes», explica Niimura a aquest diari.

Havia conegut el prestigiós guionista nord-americà Joe Kelly en un saló a Getxo, i aquest li havia comentat que tenia un guió d'una obra allunyada del còmic americà. A Niimura li «va encantar» el text, i es van posar mans a l'obra. Va ser publicada als EUA entre el 2008 i el 2009, i nominada als Eisner. Això li va obrir moltes portes, i després va publicar dues històries curtes per a The Amazing Spiderman amb el mateix guionista.

Notícies relacionades

Entre el 2009 i el 2011 va viure a París, Madrid, Mont-real, Canadà... I d'aquí va néixer Travelling, que Norma Editorial acaba d'editar a Espanya. Però volia continuar explicant les seves històries, i el Japó era el «lloc ideal» per trobar inspiració, contactes i editorials. Així que el 2011 s'hi va mudar i, després de conèixer guionistes, editors i autors, li va sorgir la possibilitat de publicar Henshin (històries curtes sobre la vida al Japó) a la revista Ikki. A més, el 2012 va guanyar el Premi Internacional de Manga del Japó -guardó a la millor obra manga creada per un autor no japonès- per Soy una matagigantes.

Niimura és el dibuixant espanyol de manga més exitós, i es considera afortunat: «No sóc un supervendes, però tinc sort perquè visc del manga, però hi ha molts dibuixants que no viuen del còmic. Al Japó el mercat és molt gran, però també hi ha més competència», explica. ¿El seu dia a dia? «Treballar per a una revista mensual té els seus avantatges, és un altre ritme. Tinc un estudi compartit amb altres dibuixants: vaig en bici, treballo unes hores, a vegades torno a casa i segueixo dibuixant... però sobretot m'agrada sortir, veure, conèixer gent... És la meva inspiració», diu. La seva pròxima obra, avança, s'apartarà del costumisme per introduir elements de ciència-ficció.