UN EMBLEMÀTIC MONÒLEG DEL NOBEL ITALIÀ AL TANTARANTANA

El cadell i 'La tigresa'

Julián Ortega recupera l'obra de Dario Fo que Manel Barceló va interpretar més de 20 anys

Julián Ortega, en una escena de ’La tigresa y otras historias’.

Julián Ortega, en una escena de ’La tigresa y otras historias’. / PACO MANZANO

2
Es llegeix en minuts
JOSÉ CARLOS SORRIBES / Barcelona

Estava escrit que Julián Ortega havia d'interpretar un dia La tigresa y otras historias, de Dario Fo. Fins i tot es diria que ha trigat massa. Perquè als 3 anys, recorda, ja estudiava el paper de Manel Barceló. «Per si es posava malalt i l'havia de substituir». Julián és fill de José Antonio Ortega, director d'aquell històric muntatge i integrant de l'equip fundador de la Sala Villarroel. Avui, el cadell que es movia entre caixes al teatre dóna vida, també dirigit pel seu progenitor, als tres contes del Nobel italià sota el record inevitable (que ell no amaga, naturalment) d'una joia que Barceló va estrenar el 1983 i que va polir durant més de 20 anys.

Ortega pare, nou monòlegs al seu currículum amb Karra Elejalde en tres d'ells, va ser qui va decidir recuperar La tigresa y otras historias per al primer treball amb el seu fill, que aquests dies programa el Tantarantana. «Ell va pensar que era el que em podia anar millor», apunta Ortega júnior. No en va es va formar al teatre de gest i també va fer estudis de comèdia de l'art a Itàlia.

El mestre i el creador

«El Manel és un mestre i el mateix Fo també és un referent en la seva interpretació, que he vist a través de Youtube. No faig el mateix, però hauria sigut absurd prescindir de l'exemple del Manel. Tenim el mateix director i el muntatge és igual de nu en un espai buit», reconeix un intèrpret amb trajectòria al Centro Dramático Nacional i a la Compañía Nacional de Teatro Clásico, i que ha estat al costat de directors com Ernesto Caballero, Ferran Madico i Juan Margallo.

Notícies relacionades

Però a més d'aquesta faceta més clàssicaJulián Ortega també s'ha prodigat pel circuit més under, políticament incorrecte, dels bars de Madrid. «Allà aprens molt d'actors de cabaret, d'intèrprets amb l'experiència de la nit».Aquella època va ser per a ell, segur, una bona escola amb la qual afrontar els 30 personatges que poblen els tres relats de la peça de Fo, escrita el 1979, 18 anys abans que li concedissin el Nobel. El primer, La tigresa, és una faula oriental; el segon, El primer milagro del niño Jesús, se situa en la cultura judeocristiana; i el tercer, Ícaro y Dédalo, beu de la mitologia grega.

Fins al dia 8 Ortega estarà al Tantarantana. A l'estrena d'aquesta setmana no hi va poder assistir Manel Barceló, explica el protagonista. «Està rodant fora d'Espanya i ens va enviar un correu molt afectuós». Convençut que ha deixat la seva tigresa en bones mans.