ÒBIT
Mor l'actriu Franca Rame, dona del Nobel Dario Fo
L'artista, molt compromesa amb la cultura i la política, va crear als 60 una companyia teatral amb el seu marit

Franca Rame i el seu marit, Dario Fo, en una manifestació contra Berlusconi, a Roma, el 2002. /
L'actriu italiana Franca Rame, dona del premi Nobel de literatura 1997 Dario Fo, ha mort avui als 84 anys d'edat a casa seva a Porta Romana, a Milà (Itàlia), després d'una llarga malaltia.
Segons han informat els mitjans de comunicació italians, s'ha fet una trucada d'emergència des de casa de l'actriu aquest dimecres poc abans de les nou del matí alertant del seu mal estat de salut als serveis sanitaris, que han intentat reanimar-la sense èxit.
L'abril de l'any passat, Rame, de la llarga malaltia de la qual no s'han ofert més detalls, havia tingut un ictus que la va mantenir hospitalitzada durant diversos dies al Policlínico de Milà i que li va afeblir la salut.
Actriu compromesa i feminista
Des dels seus inicis com a actriu als anys 50, va estar sempre molt compromesa amb la cultura i l'àmbit polític i civil, cosa que la va portar als anys 70 a enrolar-se a les files del moviment feminista italià.
Precisament aquests anys l'actriu es va embarcar en la interpretació dels seus propis textos --'La madre' i 'Grasso è bello!' (El que és gras és bonic)--, als quals es va unir posteriorment 'Lo stupro' (La violació), inspirat en l'experiència personal viscuda el 1973 quan va ser segrestada i violada per exponents de l'extrema dreta.
Matrimoni i escena
Rame, que el 2006 va ser elegida senadora pel partit progressista Itàlia dels Valors (IDV), va contraure matrimoni el 1954 amb Dario Fo, amb qui va compartir vida i escena i va tenir un fill, Jacopo.
Notícies relacionadesDes que el 1958 van crear la companyia teatral Dario Fo-Franca Rame, tots dos han treballat plegats en nombroses ocasions i han signat diverses pàgines de l'escena pública d'Itàlia de les últimes dècades.
Després de saber-se que havia mort, el Parlament italià, del qual va formar part durant dos anys com a senadora, s'ha posat dret i li ha dedicat una forta ovació.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor