MOSTRA ÚNICA A LONDRES
Vida i mort sota el Vesuvi
El Museu Britànic ofereix una retrospectiva única sobre el dia a dia a Pompeia i a Herculà
L'exposició inclou peces arqueològiques que no havien sortit mai d'Itàlia
’L’arrier’, home trobat entre les cendres. /
Al gos la mort el va sorprendre a la porta de la casa d'Orpheus a Pompeia. Va quedar tombat, amb les potes davanteres cap amunt, retorçant-se en agonia. Encara porta el collar posat. Els seus amos van haver de sortir fugint, mirant de salvar-se de l'erupció del Vesuvi. L'any 79, el volcà va destruir i al mateix temps va preservar les ciutats romanes de Pompeia i Herculà, a la badia de Nàpols. Des del 1700, successives generacions d'arqueòlegs han anat desenterrant carrers, tavernes, bordells, cases intactes, amb els habitants a dins. El Museu Britànic de Londres ens convida a recórrer aquelles llars, a entrar a la intimitat d'habitacions i alcoves, a tafanejar a les cuines, a rebuscar pels joiers. És una experiència única, perquè molts dels 450 objectes exposats no havien sortit mai abans d'Itàlia. Única perquè podem veure com vivia aquella societat pròspera, de comerciants i esclaus, dones i criatures.
L'èmfasi de la mostra recau en l'àmbit domèstic. Hi ha les ampolletes de perfum, el bressol d'un nadó, la tauleta de fusta carbonitzada, que conserva la seva fina elegància. I hi ha, encara que sembli un miracle, les llenties, els cigrons, les avellanes i les ametlles, a més a més d'una safata de figues petrificades, que ningú es va arribar a menjar i uns dàtils arribats d'algun indret llunyà.
Hi ha mosaics i pintures murals tan conegudes com la del forner Terentius Neo i la seva dona. Alguns tresors, en canvi, no s'havien mostrat en públic abans, com els relleus esculpits en marbre o els panells de marfil, trobats a les clavegueres de la ciutat.
El sexe era part de la vida quotidiana d'aquells romans. Es calcula que en el temps de la seva destrucció hi havia almenys nou bordells a Pompeia, però potser n'hi havia fins a 35. La gent tenia obres eròtiques a casa seva, moltes bastant explícites. En un jardí d'Herculà s'hi va trobar l'escultura en marbre del déu Pan, en ple acte sexual amb una cabra. I, en una altra pintura exposada a Londres, un home i una dona fan l'amor, amb un membre del servei domèstic a punt per atendre'ls si necessiten alguna cosa.
El final és esgarrifós. És un xoc trobar-se amb els cossos dels que van morir en el desastre. Entre els atrapats sota les cendres hi ha una família. El pare i la mare estan estirats d'esquena, amb els braços alçats, com intentant protegir-se. A la falda d'ella hi ha un nadó i al seu costat, estirat a terra, un altre nen molt petit. Encara avui, es fa un nus a la gola al contemplar l'escena.
Vida i mort a Pompeia i Herculà obre demà i es podrà visitar fins al 29 de setembre.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Apunt Camí de l’urinari
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
- Tsygankov ressuscita un Girona que aconsegueix sortir del descens
- El PSOE, a la baixa en plena crisi i el PP s’estanca, segons el CIS
