El reporter gràfic dels grans anys de la revista 'DestIno'

Eugeni Forcano, el fotògraf de la «gent tal com és»

El Nacional de Fotografía reconeix el veterà professional de Canet

El fotògraf Eugeni Forcano, fa tres anys, a casa seva, a Barcelona.

El fotògraf Eugeni Forcano, fa tres anys, a casa seva, a Barcelona. / PEPE ENCINAS

2
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS
BARCELONA

Es va convertir en fotògraf professional de forma tardana i per atzar: als 34 anys quan, sent un aficionat autodidacte que treballava de comercial, va guanyar un concurs de la revistaDestino i va ser reclamat per Nèstor Luján i Josep Pla per il·lustrar gran part de les portades del setmanari, a més a més de treballar per a l'editorial Seix Barral. Eugeni Forcano (Canet, 1926) es va fer un nom i va prosperar amb la fotografia de moda, més ben pagada que el fotoperiodisme. Els reconeixements van trigar a arribar, però ho van fer. Ahir, el fotògraf va rebre un homenatge, el Premio Nacional de Fotografía, que només alguns dels clàssics de la seva generació han arribat a obtenir (Joan Colom, Ramón Masats, Francesc Català Roca, Rafael Sanz Lobato i Carlos Pérez Siquier, si s'inclouen els premis d'Artes Plásticas anteriors a la creació, el 1994, d'aquest guardó específic).

El jurat va destacar, amb la coneguda prosa d'aquestes ocasions, «l'extraordinària qualitat del seu treball, la perdurabilitat de les seves imatges i la seva llarga trajectòria, en la qual cal ressaltar la seva capacitat d'innovació i experimentació». Una definició que no inclou el punt fort de Forcano, la capacitat de mostrar les persones a través d'un gest decisiu i espontani. «A mi m'ha interessat la gent tal com és i com s'expressa, no les fotos preparades», explicava ahir.

UN AUTODIDACTE / Així resumeix Forcano, d'una tirada, la seva trajectòria: «La fotografia ha sigut per a mi tant una realitat com un somni; el reportatge em va permetre acostar-me a la gent sense veu, descobrir-la i conèixer-la, la popularitat que vaig aconseguir als 60 gràcies aDestinova fer que em vinguessin a buscar per fer fotografia de moda, que em va permetre comprar temps per plantejar-me el desafiament d'aconseguir fotografies en color en què la llum no fos il·luminació, sinó la generadora de les imatges, com la pintura i el pinzell per al pintor». Unes fotos en color que encara té com un repte exposar com a conjunt.

Forcano, que va donar a l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona 650 ampliacions en gran format que van ser objecte d'una exposició el 2010, i 140 més a Canet, on compta amb un espai permanent a la casa de Domènech i Muntaner, prepara també allà una exposició sobre el gran reportatge que va dedicar a Josep Pla amb motiu del 70è aniversari de l'escriptor.

Però la coneguda imatge de Pla envoltat d'espirals de fum la va fer a la casa de l'editor Josep Vergés: «Vaig disparar i va sortir: s'ha d'estar molt atent, per captar coses inesperades. I sense mirar a través dels ulls. Jo duia la Rolleyflex penjada a l'altura del pit i disparava sense mirar, la pràctica t'ho permet fer com qui canvia de marxes».

I per als que els estranyin les imatges de la seva bigarrada casa (vegeu a dalt), Forcano avisa que només és una versió suavitzada del que era el seu estudi: «A casa encara es pot aguantar, l'estudi era delirant, una bogeria, un disbarat, dalinià».

Notícies relacionades

Vegeu una fotogaleria a

http://www.e-periodico.cat