EN 3 MINUTS
Pere Vilà Barceló: «Els artistes volen provocar»
El cineasta català (Girona, 1975) va presentar ahir a la Seminci de Valladolid 'La lapidation de Saint Étienne¿, duríssim retrat de la soledat de les persones grans.

Pere Vilà Barceló.
-¿Es va plantejar fer la pel·lícula en català i no en francès?
-Sí, però després vaig optar pel francès. També perquè volia treballar amb Lou Castel.
-El film reflecteix la descomposició física i moral d'un home gran que viu sol i que no es pot oblidar de la seva dona i la seva filla mortes. ¿Vostè té motius personals per haver-ho fet?
-Sempre n'hi ha. Durant un parell d'anys vaig cuidar la meva àvia, que va patir Alzheimer. I això em va marcar. El meu primer curt parlava d'aquesta malaltia. I he fet documentals que tracten sobre la gent gran. És un tema que m'interessa.
-Té imatges molt crues. L'espectador pot sortir amb ganes de trucar a algun familiar vell. O pensant en la vellesa. O, fins i tot, amb l'estómac una miqueta regirat.
-L'objectiu de qualsevol artista és fer pensar i provocar alguna emoció en l'espectador, encara que sigui la indiferència. Totes aquestes opcions que comenta em semblen bé. A partir d'aquí, el que importa és l'element personal de cada espectador.
-Per fer realitat la pel·lícula va ser imprescindible la figura de Lluís Miñarro. Si ell no existís...
-Ens aniria molt malament. És una figura per reivindicar, un productor únic a Espanya [ha treballat amb Marc Recha i José Luis Guerin, entre altres]. Té olfacte per detectar projectes que busquen nous llenguatges i això és una capacitat que no té ningú més. Hi ha una campanya de desprestigi per a aquest tipus de cine. Sembla que molta gent no vol que existeixi. Això és terrible.
-¿Què passaria si només es fessin pel·lícules molt taquilleres?
-És una llàstima perquè en altres països no hi ha aquest debat i el cinema d'autor conviu sense problemes amb altres tipus de propostes. ¿Què més passa si hi ha pel·lícules diferents? ¿On és el problema?
-Vostè mateix té projectes més comercials.
-Vaig començar com a guionista i escric de tot i ho presento en molts llocs. També escric històries comercials de gènere, de terror o d'extraterrestres. M'ho passo bé. Les escric per a mi i si, a més, trobo algú que hi està interessat, genial, perquè així puc viure. És que amb un tipus de cinema és difícil viure.
-El seu film, que s'estrena a finals d'any, va ser a Karlovy Vary. I ara a la Seminci de Valladolid.
-Els festivals són imprescindibles. És el trampolí més important per a nosaltres. No podem menysprear la quantitat de gent que veu aquestes pel·lícules als certàmens.
Notícies relacionades-Als festivals les sales s'omplen, però la situació és molt diferent quan les pel·lícules s'estrenen als cines.
-És que si a ciutat on tu vius no hi ha cap festival, quan arribes a les sales veus els cartells i penses: va, anem a veure la de Matt Damon, que sempre està bé.
- TELEVISIÓ I MAS La Vuelta ha mort
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- Telecomunicacions Multa de 5.000 euros per spam telefònic: Espanya estrena sancions dures contra les trucades no desitjades
- Sanitat Pública Catalunya disposarà d’urgències psiquiàtriques als grans hospitals
- Fòrum Suma Barça El Barça-València de diumenge es jugarà en el diminut Johan Cruyff
- Seguretat penitenciària Brians combat l’entrada de droga amb un sistema antidrons
- Mobilitat Cinc grans obres tallaran aquesta tardor la circulació de Rodalies
- La tribuna La nova Guerra Freda ha començat
- En cinc anys, 122 intents i 31 morts